EN  |  FR

Gevarieerd nieuws in een notendop II

afbeelding bij Gevarieerd nieuws in een notendop II

Een webbericht tjokvol gevarieerd nieuws: over het linke van light producten, over krachttraining die rekening moet houden met de doelgroep, over biceps beefers en andere nieuwe instructiefilmpjes, en over de pizzaparadox tussen Oost en West. Dat wordt smullen!

Soms willen we even een update geven over verschillend nieuws dat er op Eigen Kracht te bekijken valt. In dit geval over het linke van light producten, die weliswaar weinig of geen calorieën bevatten, maar die in hun poging het lichaam te foppen voor zoveel ‘ fysiologische verwarring’ zorgen, dat de consument er dikker in plaats van slanker van wordt. Uitgaande van het motto ‘ Een goed filmpje zegt meer dan 1000 woorden’ (twee kantjes) hebben we een nieuwe lichting instructiefilmpjes gemaakt, die zeer inspirerend zou kunnen werken, niet in de laatste plaats om de heldere uitleg die erbij wordt gegeven. Verder is het misschien niet zo’n goed idee om allerlei doelgroepen in fitness zonder meer in bodybuildingstijl te laten trainen, en ter afsluiting een kort clipje waaruit blijkt dat Oost en West spiritueel nog lang niet op één lijn zitten.

Het linke van ‘light’

Bij het afslanken lijkt een keuze voor light producten voor de hand te liggen en het een mens die kilo’s kwijt wil makkelijker te maken. De voedingindustrie heeft de afgelopen 20 jaar heel wat ‘luchtigs’ in de markt gezet. Een light variant van chips, bijvoorbeeld, die minder calorieën bevat doordat een deel van het vet is vervangen door een kunstmatig vet dat niet door het lichaam kan worden afgebroken of opgeslagen. Of een zero calorieën bevattende light cola (in Amerika heet dat ‘diet coke’) waarin de suikers zijn vervangen door een kunstmatige zoetstof. Geleidelijk aan echter verschijnen er steeds meer publicaties die bewijzen aanvoeren voor het contraproductieve van (sommige) light producten. Het lijkt erop dat ze voor ‘fysiologische verwarring’ zorgen en je dikker in plaats van slanker maken. Je leest er meer over in het onderzoek van wetenschappers van Purdue University

Krachttraining voor iedereen?

Dat krachttraining bij meer doelgroepen kan worden ingezet dan bij fanatieke fitnessers en bodybuilders alleen mag inmiddels bekend zijn, maar dat wil niet zeggen dat je het hele arsenaal aan hardcore-oefeningen zomaar op het bordje van iedereen kan leggen, ook al doe je het twee tandjes lichter. Een groep waarbij je helemaal moet oppassen zijn de diabeten, in Nederland al geschat op 1 miljoen mensen. Diabetici genezen namelijk minder makkelijk van blessures, en het is met name het relatief instabiele en dus kwetsbare schoudergewricht dat voor blessures zorgt. Directeur Chi L. Chiu van Chivo waarschuwt voor ondoordachte schoudertraining bij diabeten.

Heldere instructie is het halve werk

Het goede voorbeeld krijgen. Snappen hoe een spiergroep in elkaar zit. Begrijpen wat een oefening doet. Wanneer die dingen helder en inspirerend worden uitgelegd, is het halve werk reeds gedaan. Vraag het aan willekeurig welke degelijk onderlegde krachttrainer, hij/zij zal je vertellen dat je mensen in de sportschool de raarste fratsen ziet uithalen. Het is een klassiek gegeven. Eigen Kracht meent toch die bierkaai bij de kop te moeten vatten, en doet dat onder andere door inspirerende instructiefilmpjes te presenteren die de basics goed voor het voetlicht brengen. Een nieuwe lichting filmpjes valt op onze website te bekijken.

Biceps Beefers:  voor meer massa en kracht in de biceps. 

Latrelatie met de rug: je dacht er geen omkijken naar te hebben, maar je zit ernaast.

Nut en nadeel van smokkelen: smokkelen mag, maar doe het dan wel in je voordeel, aub.

Overtraining: staat misschien sneller voor de deur dan je denkt.

De pizzaparadox

Het mysterieuze Oosten versus het rationele Westen, die tegenstelling zal nog wel een paar eeuwen blijven bestaan denken we. Nadat we een grap over number 1 fast food, de pizza, voorgelegd hadden gezien aan de Dalai Lama, waren we daar helemaal zeker van. ‘ You know what I mean?’

Dossiers: