EN  |  FR

Eigen Kracht Challenge: leerproces

Op Eigen Kracht is veel mogelijk: slanker, strakker, sterker worden, kan allemaal, zonder wondermiddelen of rare diëten. Gewoon een kwestie van een duidelijk doel, een goed plan, een beetje pit en vasthouden aan de grote lijnen van wat je voor ogen hebt. En uiteraard moet er ook ruimte zijn voor herstel, want zonder herstel geen vooruitgang. Bij de Eigen Kracht Challenge worden vier sporters zes maanden lang begeleid bij de uitdaging die zij zichzelf hebben gesteld.

De Eigen Kracht Challenge, een traject waarin 4 sporters voor 4 verschillende doelen een half jaar begeleid worden door professionele coaches is geen makkie, en al helemaal niet als er lockdowns zijn die het trainen een stuk lastiger maken. Zie hiervoor ook de introductie van het trainingsthema. Maar, when the going gets tough, the tough get going. Wekelijks zijn er vrijdags op de website en social media vlogs te volgen.

Boas van Reenen

Boas: ‘Gaandeweg tijdens de Challenge heb ik door het strikte trainen ook meer oog gekregen over hoeveel er komt kijken bij het hele proces van training, voeding, letten op je herstel en dergelijke. Daar stond ik eerder eigenlijk niet zo bij stil. Je gaat naar de sportschool en je doet je ding, en dat gaat in het begin best goed, maar dan gaat het haperen, ga je niet meer zo vooruit. Dan weet je wel dat er een tandje bij moet, maar dat er echt ook naar je voeding gekeken moet worden en dat periodiseren, dus wisselen met intensiteit, zo belangrijk is, weet je dan nog niet. Het is echt een leerproces. Interessant hoe het lichaam werkt, ik zou daar veel meer van willen weten.’

Front Press zittend

De staande Front Press, ook wel Overhead Press of Militairy Press genoemd, is een van de ‘Big Five’ basisoefeningen in krachttraining. Een prima manier om je schouders en triceps hard aan het werk te zetten. Bij de staande Front Press heb je het voordeel dat je gebruik kan maken van momentum door bij het omhoog drukken iets door de knieën te gaan en dan omhoog te komen en de barbell uit te drukken. De zittende variant van deze oefening  heeft dit voordeel niet. Dan wordt het helemaal buffelen.

Renée van Dijk

In het hele arsenaal oefeningen, heeft iedereen wel zo zijn favoriete en minder favoriete oefeningen. Vooral het trainen van de benen is een forse belasting. Herstellen van een beentraining duurt gewoon langer dan een upper body training. Renée: ‘ Mijn minste favoriete oefening is in ieder geval de ‘leg extension’. Ik weet niet wat het is, maar ik moet altijd vreselijk bijten bij deze oefening. Het doet gewoon pijn. Coach Imro staat er dan een klein beetje bij te grijnzen, zo van ‘Kom uit je comfortzone!’. Dat maakt de oefening niet plezieriger, natuurlijk. Maar wat moet, dat moet.’

Leg Extension

De Leg Extension – het omhoog strekken van het onderbeen – is een isolatie-oefening voor de quadriceps, de vier spiergroepen van de bovenbenen. Correct gedaan is dat een hele pittige oefening, zeker als de onderbenen helemaal in lijn worden gebracht met de bovenbenen en de negatieve fase van de oefening , het zakken, een beetje wordt tegengehouden.

Triceps Push Down: varianten

De Cable Triceps Pushdown is een klassieke isolatie-oefening voor de triceps. Meestal met twee armen tegelijk als laatste ‘pompsetjes’ voor een triceps workout, maar je kan de oefening ook eenarmig doen om de oefening nog strikter te doen en de concentratie te vergroten. Boas voert hier de eenarmige variant uit en Renée de standaard versie.

Dossiers: