EN  |  FR

Roken is schadelijk voor uw spiermassa!

afbeelding bij Roken is schadelijk voor uw spiermassa!

Dat roken slecht is weten we al een tijdje. Je longen en je bloedvaten zijn er niet blij mee, je stinkt een uur in de wind en het plafond en het gezicht van je vriendin is één groot teken aan de wand dat er ooit betere tijden waren. Maar wist u dat rokers ook sneller spiermassa afbreken? Als dat geen reden is om stante pede – dus vandaag nog – te stoppen, dan weten wij het ook niet meer. Lees en huiver…

Roken is het nuttigen van de rook van smeulende tabak door middel van inhaleren. De indianen – de oorspronkelijke bewoners van het Amerikaanse continent - rookten al vele eeuwen en van de Maya’s is bekend dat ze al 1500 jaar geleden begonnen een zware pijp te roken. We willen hier niet zover gaan te beweren dat de teloorgang van de indianen te wijten is aan het regelmatig stoppen van de vredespijp, hoewel er historici zijn die precies die stelling aanhangen.

Spierweefsel van rokers

Het spierweefsel van rokers breekt sneller af, zo blijkt uit Deens onderzoek van het Copenhagen Muscle Research Centre toen men spiercellen uit de quadriceps (bovenbenen) van 8 rokers en 8 niet-rokers met elkaar vergeleek. Roken bleek de aanmaak van het spierafbrekende hormoon myostatine te verhogen.
Ouderdomsspierzwakte of sarcopenia wordt door de vergrijzing een volksziekte, en daarom zoeken wetenschappers naar manieren om de spieren van ouderen sterk te houden. Dat je lang gezond en sterk kan blijven, daar heeft de Finse onderzoeker naar de effecten van krachttraining op de gezondheid – Keijo Häkkinen – al menig interessant artikel over geschreven.

In het Deense experiment vergeleken de onderzoekers spiercellen van 8 rokers, die elk meer dan 20 sigaretten per dag rookten, met die van 8 niet-rokers in dezelfde leeftijdscategorie. De proefpersonen deden niet aan sport. Voor- en nadat de onderzoekers de cellen uit de beenspieren haalden dienden ze hun proefpersonen eerst een hoeveelheid gelabeld leucine (belangrijk essentieel aminozuur voor de spieren) toe. Zo konden ze achterhalen of de cellen aminozuren opnamen en inbouwden in het spiereiwit. De cellen van rokers namen nog net zo goed aminozuren op als die van de niet-rokers, zo bleek. Toch was hun mixed-muscle protein synthesis rate - de aanmaak van spiereiwit – minder, zo werd duidelijk uit analyse van de spiercellen.

De Denen kwamen erachter dat naast allerlei ontstekingsreacties, die bekend zijn uit de uitgebreide literatuur over de schadelijke effecten van roken, de activiteit van het gen voor myostatine door roken wordt verhoogd. Ook de activiteit van een aantal andere genen die spiercellen laten afbreken gaan bij rokers omhoog.

Gezonde levensstijl

Hoewel roken de stofwisseling verhoogd en de vetafbraak versnelt – zoals elke rokende diëter zal kunnen bevestigen – gaat tevens je spiermassa naar de haaien, en dat lijkt ons niet de bedoeling. Eerder schreven we ook al over de funeste gevolgen van alcohol voor de spieren. Het ziet er naar uit dat wie gezond en sterk oud wil worden – en dat willen we natuurlijk allemaal – er goed aan doet alcohol en tabak links te laten liggen. Een beroemde bokser met de bijnaam Smoking Joe kan daarbij een inspirerend voorbeeld zijn. Als Joe na drie, vier ronden goed opgewarmd was, begon hij te ‘roken’ en werd hij echt gevaarlijk. We spreken af: de spieren laten roken betekent voortaan ‘intensieve training’. Niet meer en niet minder.

Het Deense onderzoek vind je hier en een aardig anti-rookfilmpje vind je hier.

Dossier: