EN  |  FR

Eigen Kracht Challenge: voeding

Op Eigen Kracht is veel mogelijk: slanker, strakker, sterker worden, kan allemaal, zonder wondermiddelen of rare diëten. Gewoon een kwestie van een duidelijk doel, een goed plan, een beetje pit en vasthouden aan de grote lijnen van wat je voor ogen hebt. Bij de Eigen Kracht Challenge worden vier sporters zes maanden lang begeleid bij de uitdaging die zij zichzelf hebben gesteld.

De doelen en de basisprogramma’s komen voor een groot deel overeen met de algemene programma’s zoals die op de website zijn te vinden en waar fitnessers zelf mee aan de slag kunnen. Het grote verschil met de Eigen Kracht Challenge is echter dat de sporters tijdens de Challenge 1 op 1 een half jaar lang intensief in een fitnesscentrum worden begeleid en dat de algemene programma’s nu doorlopend afgestemd worden op de vorderingen van de deelnemers. Precies op maat, zeg maar. Dat betekent onvermijdelijk dat de training- en voedingstrajecten die de sporters in de Eigen Kracht Challenge doorlopen in de praktijk kunnen verschillen.

De sporters en hun doelen

De doelen waar de sporters in de Eigen Kracht Challenge voor gaan, zijn geïnspireerd op de algemene Eigen Kracht Doelen zoals die op de website te vinden zijn, zo volgt Boas van Reenen, die flink wat spiermassa op zijn body wil bouwen, het Spieren Plus doel, en Renée van Dijk, die slanker en strakker wil worden, het Slank & Gespierd doel, een programma waarbij je wilt afslanken maar zonder spiermassa te verliezen en misschien ook nog wat spiermassa wilt opbouwen. Meike Gaakeer volgt het Slank & Fit doel, en Warner Broshuis het Definitie Plus doel, het programma waarbij je naar een zo laag mogelijk lichaamsvetpercentage toe werkt, en dat liefst met behoud van zoveel mogelijk spiermassa. De planning is dat Warner aan het eind van de Challenge aan een natural bodybuildingwedstrijd zal meedoen. Voor een introductie van de sporters en hun coaches kun je hier terecht.

Boas en Renée (coach Imro)

Imro Beuk: ‘We zijn natuurlijk ontzettend blij dat we, hopelijk, een periode tegemoet gaan waarin het ‘gewone leven’ weer meer vrij baan krijgt, de sportscholen weer open zijn en je niet buiten met een halter en een paar dumbbels en banden je training hoeft te doen. Ook corona is natuurlijk in het algemeen voor veel sporters een hobbel geweest, en nog, waardoor ze in quarantaine moesten en soms ook echt ziek waren. Meike, die door Sandra wordt begeleid, kreeg corona en is nu weer aan het herstellen, en op dit moment heeft ook Renée corona. Maar goed, when the going gets tough, the tough get going, zeggen we dan maar.’

Voeding is natuurlijk een belangrijk onderdeel van elke sportpraktijk. Imro: ‘En niet in de laatste plaats als je ziek of herstellende bent, voeding is dan nog belangrijker geworden omdat je lichaam dan alle zeilen bij moet zetten om je weer op de been te krijgen. Bij alle belang moet je het onderdeel voeding ook niet ingewikkelder maken dan het is. Voor elk doel dat je wil bereiken, of dat nu afslanken is of spiermassa opbouwen, begin je met te kijken naar hoe de voeding eruit ziet van iemand en hoeveel calorieën (energie) hij of zij eet. Dan probeer je de energiebalans vast te stellen. Het punt dus waarin iemand evenveel energie verbruikt (officieel moet je ‘gebruikt’ zeggen) als er calorieën binnen komen. Dan zet je daar het trainingsprogramma op en kijk je een of twee weken wat er gebeurt. Afhankelijk van of iemand wil afslanken of spiermassa wil opbouwen, ga je lager of hoger in de energie-inname. Steeds leggen we er wel de nadruk op dat onze sporters - voor deze Eigen Kracht Challenge begeleid ik Renée, die strakker wil worden, en Boas, die spiermassa wil opbouwen – behoorlijk ‘schoon’ eten, dus goede producten, waar je wat aan hebt. Voor veel mensen is dat toch een hele opgave hoor, snoep, koekjes, gebak en dergelijke laten staan. Maar als ze dat doen, merken ze geleidelijk aan dat gezonde dingen eten behoorlijk goed kan vullen. Het helpt als je de maaltijden goed voorbereid. Nu doet Renée dat eigenlijk al, mede omdat ze een prikkelbare darm syndroom heeft en daardoor niet alles kan eten. Boas daarentegen kan alles eten en moet meer eten dan hij verbruikt om extra spiermassa op te bouwen. Als je dan je energie uit goede producten moet halen, is dat best stevig dooreten, merkte hij.’

Warner en Meike (coach Sandra)

Sandra van de Kamp: ‘Voor Warner telt elke calorie, want hij moet zijn lichaamsvetpercentage omlaag zien te krijgen en tegelijkertijd spiermassa opbouwen. Je hoort wel stemmen in fitness dat je bij een negatieve energiebalans (minder eten dan je verbruikt) geen spiermassa kunt opbouwen, maar dat is echt nonsens. Natuurlijk is het is lastiger spiermassa opbouwen dan bij Boas, die gewoon voluit kan en moet eten. Warner zit nu op 1800 calorieën en moet eind april in shape zijn voor de wedstrijd. Dat is een beginnerswedstrijd bij de INBA (natural bodybuilding bond). Naarmate die datum hangt het van de voortgang af of er nog in die calorieën gesneden moet worden. Bij voorkeur niet, je wil je sporter toch zo sterk en energiek mogelijk op het podium hebben.’

Meike zit ook op 1800 calorieën per dag? Sandra: ‘Klopt, voor haar telt niet elke calorie, maar is het vasthouden van de grote lijn van gezonde voeding blijven eten belangrijk. Voor het afslanken zou ze minder calorieën kunnen eten, 1500-1600 bijvoorbeeld, maar je wilt het langer dan zes maanden volhouden. Het gaat bij haar, naast spiermassabehoud en sterker worden, om te proberen blijvend anders, gezonder, te gaan eten. Dat gaat best goed, ze maakt gebruik van de Eetmeter van het Voedingscentrum en is goed aan het afslanken en heeft in de training ook veel meer kracht en vertrouwen gekregen. Meike heeft door corona een paar weken tegenslag gehad, maar is weer op het goede spoor.’

Eigen Kracht Challenge: de thema's

Om verschillende aandachtsgebieden of thema's van de Eigen Kracht Challenge verder uit te diepen, komen maandelijks nieuwe onderwerpen aan bod. De komende maanden zijn dat herstel, motivatie, supplementen en de eindresultaten van de Challenge. In webberichten op www.eigenkracht.nl en vlogs van de sporters en hun coaches zullen we ook tussentijds over hun ervaringen berichten. Volg het ook op facebookInstagram en Youtube.

Dossiers: