EN  |  FR
The Pride Booster

The Pride Booster

Eigen Kracht ontdekken

Lees meer over Eigen Kracht
Cleane Kneiters

Cleane Kneiters

Inspirerende voorbeelden

Leer ze kennen!
Pijlers

Pijlers

Training, voeding, herstel en motivatie zijn de pijlers van Eigen Kracht

Lees meer over de pijlers
Doping: de nuchtere feiten

Doping: de nuchtere feiten

Alles over doping, middelen, effecten, bijwerkingen

Nuchtere feiten

Recente artikelen

Overgewicht als levensverlenger?

Te dik is niet best, dat lezen we dagelijks in het vele gezondheidsnieuws dat ons bereikt. In fitness met name lijkt de norm van slank en gezond soms zo groot, dat de nuance volledig zoek is. Maar er is ook nieuws waarin overgewicht juist als levensverlenger wordt gebracht. Dus we kijken niet op een kilootje. Beide visies zingen nog aardig rond. Hoe nu verder? Verder kijken dan de spiegel en de weegschaal en overgewicht eens nader onder de loep leggen is een betere strategie.

Lees meer

Duurtraining voor meer spiergroei?

Bodybuilders en fanatieke fitnessers hechten veel waarde aan hun spiermassa, dus zodra ze het woord ‘duurtraining’ horen schiet de stress hen al in de kuiten en zien ze hun zuurverdiende spiermassa verdwijnen als sneeuw voor de zon. Kom er bij hen dus niet mee aan, want krimp is de bodybuilder een gruwel. Misschien dat ze in de wedstrijdvoorbereiding wel eens op een hometrainer stappen, maar dan toch slechts bij hoge uitzondering. Maar wat als zou blijken dat duurtraining, strategisch ingezet, kan bijdragen aan je spierontwikkeling?

Lees meer

Meer rust, meer kracht, meer spiermassa

Het lijkt een wet als uit graniet gehouwen: om spieren te laten groeien, moet je een gewicht nemen waarmee je per set acht tot 12 herhalingen kan maken, en je pakt voor de grote spiergroepen anderhalf tot twee minuten rust tussen de sets en voor de kleine spiergroepen maximaal een minuut. Voor de meer ervaren fitnessfanaten kan er zelfs nog wat meer tempo worden ingezet. Hoog houden die hartslag is het motto. Britse onderzoekers kwamen echter met een tegengesteld advies, niks tempo opvoeren. Je moet meer rust pakken tussen de sets, dat levert pas spiermassa op. Wordt het nieuwe motto ‘Rustagh!’?

Lees meer

Eiwittiming uit de tijd?

Het is een ongeschreven regel geworden in het wetboek voor bodybuilders en een van de tien geboden van de bodybuildingbijbel; eet zo snel mogelijk na een training, in ieder geval binnen het uur een eiwitrijke snack, of nog liever, werk een shake weg die 20-25 gram wei-eiwit bevat. Doe je dat niet, dan sluit het ‘groeiraam’ zich onverbiddelijk en heb je die dag de boot gemist voor optimale spieropbouw. Maar wordt de soep echt zo heet gegeten of moet je dat ‘anabolic window of opportunity’ ruimer zien?

Lees meer

Top artikelen

Zestien ijzersterke (en niet zo sterke) afslanktips

Volgens enquêtes begint bijna de helft van alle volwassenen het nieuwe jaar met goede voornemens, en is het meest populaire voornemen om voor eens en altijd af te vallen. Op basis van de gegevens uit voorgaande jaren schatten we dat ongeveer twee miljoen Nederlanders met dat goede voornemen 2013 zijn ingegaan. Speciaal voor hen doken we in de Eigen Kracht-bibliotheek en verzamelden we zestien degelijke en wat minder degelijke afslanktips.

Lees meer

Video's

Arnold Schwarzenegger wil bodybuilding weer aantrekkelijk maken

Een geleend pak

Hans Kroon: wat sport voor je kan betekenen

Hans Kroon over bodybuilding en clean trainen

Buikige bodybuilders

Hans Kroon: kennisoverdracht