EN  |  FR

Mentaal

Trainen om goed in shape te komen vergt mentaal nogal het een en ander van je. Wanneer je in een uiterst drukke en/of hectische periode verkeert, is het wellicht verstandig om niet nog meer hooi op je vork te nemen en je plannen even uit te stellen. Kortom, je moet er mentaal aan toe zijn om met dit jaarprogramma aan de slag te gaan. Dat wil niet zeggen, dat je in de tussentijd als een watje kan trainen of niet op je gewicht hoeft te letten. Hoe minder kilo’s er aan komen, hoe minder er straks af hoeft. Hieronder een aantal een aantal dingen die je wel/niet moet doen om de kans op succes te vergroten.

  • Compensatiegedrag: (niet doen)

Uit onderzoek blijkt dat mensen compenseren voor wat ze aan fitness of sport doen, door in hun ‘vrije tijd’ minder te bewegen. Bij 'Spierdefinitie Plus' is je rust pakken verstandig, maar het hele weekend in bed of op de bank doorbrengen is niet de bedoeling. Een beetje wandelen, fietsen, de trap pakken inplaats van de lift, het zijn allemaal dingen die je lichaam goed doen je helpen de stofwisseling hoog te houden.

  • Alles-of-niets: (niet doen)

Bij het trainenom in shape te komen gaat het niet om een enkele gemiste training of een bepaald gewicht wat je net niet hebt kunnen pakken. Het gaat erom dat je over het gros van je trainingen inzet hebt getoond en hard getraind hebt, je voedingsbeleid netjes is gevolgd. Kortom, de grote lijnen goed zijn aangehouden. Een veel voorkomende mentale valkuil echter is het ‘alles-of-niets’ denken, waarbij één kleine overtreding, een gemiste training of een tijdelijke stagnatie in de vooruitgang voldoende aanleiding is om met het trainingsprogramma en/of voedingsbeleid te stoppen. Alles-of-niets is een manier van denken die niet werkt. Niet doen, dus, want het gaat om de grote lijnen.

  • Voor en na: methoden en technieken: (wel doen)

Op de weegschaal staan, je lichaamsvetpercentage laten meten, een foto voor, halverwege en na het trainingsprogramma maken, zijn allemaal methoden en technieken om je vooruitgang te meten en je mentaal een boost te geven. Ook het bijhouden van een trainings/voedingslogboek geeft je over- en inzicht in het verloop van je activiteiten. Maar vooruitgang hangt in hoge mate van twee andere dingen af: heldere doelen én inzet.

  • Heldere doelen: (wel doen)
  • Inzet tonen: (uiteraard)

Heldere én haalbare doelen nastreven is misschien wel een van de allerbelangrijkste voorwaarden voor succes. Te veel mensen dobberen rond op oude schema’s, verwaterde doelen en te hoge verwachtingen en voelen de zin van waar ze mee bezig zijn langzaam maar zeker wegvloeien. Kortom, houd de doelen helder en haalbaar, liefst met een paar tussendoelen, zodat de vooruitgang merkbaar is. Tja, en waar blijf je als er geen inzet is…

  • Een statement maken: (optioneel)

Soms vertellen mensen aan familie en vrienden dat ze gaan beginnen aan een trainings/voedingsprogramma, dat ze er dit keer echt hard tegenaan gaan. Meestal heeft de omgeving al diverse ‘enthousiaste pogingen’ meebeleefd, en dan is de kans groot dat je bij melding van een nieuwe poging geen opbouwend commentaar krijgt. Wees daarom voorzichtig met het rondbazuinen van je goede voornemens. Een statement is alleen een steun in de rug wanneer je vastberaden bent.