EN  |  FR

Principes


Het programma ‘Slank & Fit’ is bedoeld voor mensen die verantwoord willen afslanken maar niet speciaal gespierder willen worden. Toch speelt spiermassa ook bij dit doel een belangrijke rol, omdat spieren zo belangrijk zijn voor het hoog houden van de stofwisseling. Spieren kosten het lichaam namelijk veel energie voor het onderhoud ervan. Daarnaast geven spieren vorm aan je lichaam en is het natuurlijk goed om niet alleen slank, maar ook fit en sterk te zijn.

Kortom, je wilt niet slanker-zwakker-vormlozer worden, maar slanker-strakker-sterker. Dat eerste is bepaald niet denkbeeldig, want van elke 4 kg die je aan gewicht verliest, lever je 1 kilo spiermassa in. Dat verlies van spiermassa kun je voorkomen, door je eiwitconsumptie op te voeren tot 1,5 – 2 gram per kg lichaamsgewicht per dag én door aan krachttraining te doen. Dit zal in het training- en voedingsdeel van ‘Slank & Fit’ verder worden uitgewerkt. In de paragraafjes ‘supplementen’, ‘herstel’, en ‘mentaal’, krijg je verder instructies en tips over deze onderwerpen.

‘Slank & Fit’ is een Eigen Kracht-doel, dat gevolgd kan worden door beginners (nooit of ooit eens getraind) of personen die al een tijdje met fitness bezig zijn, maar graag dit jaarprogramma willen volgen. Wie aan het eind – of mischien zelfs al halverwege - de smaak te pakken heeft gekregen en misschien toch wel wat meer spiermassa wil opbouwen, kan overstappen op ‘Slank én Gespierd’, Eigen Kracht-doel II. Aan het eind van elk programma, wordt een nieuw doel geformuleerd en/of instructies gegeven om het bestaande programma wat aan te passen voor een vervolg.