EN  |  FR

Benen

Boerenkracht ontwikkelen

Boeren hoeven niet te trainen, die hebben het druk zat met keihard werken. Stedelingen daarentegen kunnen wel een beetje boerenkracht gebruiken om zelf ook wat flinker uit de kluiten gewassen te raken. De Farmer’s Walk is een prima manier om wat van die agrarische power te ontwikkelen. Gelukkig hoeven we er niet voor met de New Balance in de mest te staan. Het kan gewoon binnen én buiten de sportschool. Je hebt er links en rechts wel twee behoorlijk potige gewichten voor nodig.

Lees meer

Over de knie, blessurerisico’s bekeken

Krachttraining is op zich geen sport waarbij veel blessures ontstaan, maar omdat er veel fitnessers ‘aan de gewichten hangen’, zijn er jaarlijks toch veel geblesseerden te betreuren. Meestal is de schouder het lijdend voorwerp, maar in dit webbericht staat de knie centraal. Een knie kan al dan niet sporen, theater maken, onvoldoende rust krijgen, in zijn functioneren bedreigd worden door een te korte quadriceps of in de wielen gereden door een disbalans in de bovenbenen. We lopen de knie even langs om het leed beter in beeld te krijgen.

Lees meer

Verboden te squatten?

Kniebuigen of  ‘the squat’, zoals de oefening in de krachtsport doorgaans genoemd wordt, is een oefening die niet alleen het onderlichaam van flink wat spiermassa voorziet, maar door het vrijmaken van allerhande ‘groeihormonen’ heel gul ook andere spiergroepen in de spierweefselwinst laat delen. Het trainen met vrije gewichten is voor het inzetten van zoveel mogelijk spieren sowieso superieur aan de machine. Ernstig is dan ook wanneer je verboden wordt vrij te squatten terwijl je wel het volle pond hebt betaald om vrij te mogen trainen. Het gebeurde recentelijk in Den Haag.

Lees meer

Van onderen! Het belang van benen trainen

Nog steeds traint het gros van naar spiermassa smachtende jongelieden helemaal verkeerd. Wie één keer heen en weer door de trainingsruimte van het gemiddelde fitnesscentrum beent en zijn ogen de kost geeft, ziet jonge mannen fanatiek in de weer met isolatie-oefeningen voor showspieren als biceps, borst en buik – de BBB van de heren – terwijl hormonaal en spiermassief de winst in wezen van ‘onderen’ komt. Over het belang van benen trainen.

Lees meer