EN  |  FR

Herstel

Herstel is een complex proces, maar we willen het hier simpel houden. Omdat het opbouwen van spiermassa het doel is van het jaarprogramma 'Spieren Plus', gunnen we de sporter iets meer rust tussen de sets.  Dat betekent dat je voor een set voor de grote spiergroepen 90-120 seconden rust mag nemen; zo ook na supersets/trisets. En wie hier nog 10-20 seconden aan wil plakken, kijken we niet met hoog opgetrokken wenkbrauwen aan. Voor kleine spiergoepen houden we het op 45-60 seconden. Hoewel 'op kracht komen' hier dus een belangrijk uitgangspunt is, moet je er wel een beetje tempo inhouden. Naast het gewicht en het aantal herhalingen, is tempo tenslotte ook een vorm van intensiteit.

Het jaarprogramma is in blokken van zes weken verdeeld. Aan het eind van twee blokken is er een week rust ingebouwd om het lichaam weer op te laden en prikkelgevoelig te maken voor het volgende blok. Het is niet de bedoeling dat je die week nog gaat voetballen of hardlopen of anderszins intensief sporten. Een blokje om met de hond mag, een boswandeling is ook geen bezwaar. Als je maar tot rust komt.

Tot slot: voldoende slaap en proberen stress binnen de perken te houden, zijn twee zeer belangrijke voorwaarden voor een goed herstel. Uiteraard is een goed voedingsbeleid, zoals dat in het voedingsdeel is neergezet, van groot belang voor herstel en spiergroei.