EN  |  FR

Energie

Vrouwen in de min: energiebehoefte bekeken

Heel Holland kan dan wel aan het bakken zijn geslagen, maar daar krijg je geen blokjesbuik van, de nieuwe hype in fitness. Fajah Lourens (van de bestsellers Killer Body 1 en 2) gooide de knuppel in het hoenderhok door te beweren dat de geaccepteerde energiebehoefte van 2000 calorieën voor vrouwen ruim 500 calorieën te hoog is. Dat krijg je van al dat gebak. Maar een kwart van je calorische behoefte overboord gooien is misschien wat al te drastisch.

Lees meer

Duurtraining voor meer spiergroei?

Bodybuilders en fanatieke fitnessers hechten veel waarde aan hun spiermassa, dus zodra ze het woord ‘duurtraining’ horen schiet de stress hen al in de kuiten en zien ze hun zuurverdiende spiermassa verdwijnen als sneeuw voor de zon. Kom er bij hen dus niet mee aan, want krimp is de bodybuilder een gruwel. Misschien dat ze in de wedstrijdvoorbereiding wel eens op een hometrainer stappen, maar dan toch slechts bij hoge uitzondering. Maar wat als zou blijken dat duurtraining, strategisch ingezet, kan bijdragen aan je spierontwikkeling?

Lees meer

Meer rust, meer kracht, meer spiermassa

Het lijkt een wet als uit graniet gehouwen: om spieren te laten groeien, moet je een gewicht nemen waarmee je per set acht tot 12 herhalingen kan maken, en je pakt voor de grote spiergroepen anderhalf tot twee minuten rust tussen de sets en voor de kleine spiergroepen maximaal een minuut. Voor de meer ervaren fitnessfanaten kan er zelfs nog wat meer tempo worden ingezet. Hoog houden die hartslag is het motto. Britse onderzoekers kwamen echter met een tegengesteld advies, niks tempo opvoeren. Je moet meer rust pakken tussen de sets, dat levert pas spiermassa op. Wordt het nieuwe motto ‘Rustagh!’?

Lees meer

Rondje koolhydraten

Koolhydraten hebben de afgelopen jaren een behoorlijk imagoprobleem opgebouwd. Je zou er dik van worden en de kans op suikerziekte vergroten. En het is slecht voor je tandjes, natuurlijk. Maar iemand die intensief aan sport doet kan best een koolhydraatje consumeren, sterker nog: moet voor voldoende koolhydraten zorgen. In ‘rondje koolhydraten’ zetten we vier redenen op een rijtje waarom koolhydraten broodnodig zijn. Never mind de ‘gluten!’ gillende keukenmeiden, de carbofobe voedselbloggers, de kruidenvrouwtjes en nerveuze quinoa-knabbelaars.

Lees meer

Baggervet maar beresterk

Van alle spiergroepen lijken de buikspieren de afgelopen jaren aan de grootste opmars bezig. Zeker, goed zichtbare buikspieren – diep gestoken, heet dat in bodybuildingjargon – zijn een maat voor de algehele conditie van de fysiek: fit en met een laag lichaamsvetpercentage. Op internet zien we allerlei male fitness models die ‘shredded’ dan wel ‘ripped to the bone’ zijn, en de indruk geven dat ze er zo het hele jaar bijlopen. Niets is minder waar, natuurlijk. Lekker in je vel steken, sterk zijn, progressie maken doe je niet met een lichaamsvetpercentage van 4-5%. Een pleidooi voor mannen die baggervet maar beresterk zijn.

Lees meer

Trainingsschema met veel sets en reps verleidt tot slechte techniek

Trainers, websites en fitnessmagazines verzinnen telkens weer nieuwe schema’s, die het lichaam van ervaren krachtsporters een ongemeen sterke groeiprikkel moeten geven. Hoe zwaarder en hoe intensiever, des te beter, luidt het motto. Amerikaanse bewegingswetenschappers ontdekten dat er aan zulke trainingsschema’s een gevaar kleeft: ze kunnen leiden tot een verslechtering van de manier waarop je de oefeningen uitvoert.

Lees meer

Slenter jezelf gezonder

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen, de Fitnorm, de Combinorm, er zijn voldoende richtlijnen beschikbaar om vast te stellen of je voldoende beweegt om je gezondheid en fitheid te verbeteren. Verbindend kenmerk van de normen is dat het een frequente, matig intensieve lichamelijke inspanning vergt. Of niet? Dagelijks meer staan en bewegen, bijvoorbeeld slenteren, is beter voor je gezondheid dan een uur intensief sporten’, stelt dr. Hans Savelberg, universitair hoofddocent Bewegingswetenschappen aan de Universiteit Maastricht.

Lees meer

Vechten met voeding & vocht

Bijna alle vechtsporten op wedstrijdniveau hanteren een gewichtsklassensysteem. Dat is wel zo eerlijk, want een oud spreekwoord in boksen zegt ‘Een goeie grote wint altijd van een goeie kleine’. Op de hardcore fans van Bruce Lee na, onderschrijven de meeste sporters deze waarheid als een koe wel. Daarom wordt er ook zo vaak gegoocheld met de kilo’s, om in de gewichtklasse waarin men uitkomt een zo ‘gunstig mogelijk gewicht’ te hebben. Dat levert niet altijd winst op. 

Lees meer

Eten concentreren is makkelijker afvallen

Je kent ons. Onafgebroken op zoek naar onderbouwde en bruikbare tips voor al die honderdduizenden Nederlanders die worstelen met hun ‘fysiek’. En verhip,  we denken dat we er weer eentje hebben gevonden, zo'n tip. In een fundamenteel onderzoek van het prestigieuze Salk Institute for Biological Studies uit de VS, om precies te zijn. Mochten de Amerikanen het bij het rechte eind hebben, dan kun je makkelijker afvallen als je het aantal uren dat je per etmaal eet vermindert. Bij muizen werkt het subiet.

Lees meer

Strandlijf in tien minuten

Als je de infomercials van de Amerikaanse fitnessgoeroe Tony Horton gelooft, is tien minuten per dag flink bewegen voldoende voor een strak, geblokt strandlijf. Goed, het duurt totaal weliswaar negentig dagen, maar dan heb je ook wat. Amerika is in de ban van Horton, en koopt massaal zijn workout-cd’s, zijn boek ‘Bring It!’, zijn afslankproducten, en ook zijn trainingshulpmiddelen, en jubelt mee als hij in talkshows als die van Dr. Oz opdraaft. Heeft Anthony Sawyer Horton een geheim ontdekt?

Lees meer

Het nieuwe eten versus schone voeding

Het jaar 2012 staat binnen enkele weken voor de deur. De goede voornemens werken zich via de krochten en bochten van het brein naar het bovendek van het bewuste en het kan niet anders of een van die voor de hand liggende voornemens zal waarschijnlijk met voeding, met anders of minder eten te maken hebben. Dat is niet zo gek, want de maandenlange omgang met Sint en Santa hebben de middelomtrek weer danig doen uitdijen. Op dat moment staan de schuldbewuste spijtoptant grofweg twee verstandige voedingsstrategieën ter beschikking: ‘Het Nieuwe Eten’ van het Voedingscentrum versus ‘Schone Voeding’ van de fanatieke fitnesser.

Lees meer

Goud op je bord

‘Goud op je bord’ is een sportief kookboek en bevat tientallen recepten van verantwoorde, lekkere en eenvoudig te bereiden gerechten. Het boek is geschreven door  Erik te Velthuis, chefkok van het grootste topsportcomplex in Nederland, Papendal, en diëtiste &  sportvoedingsadviseur Brenda Frunt. Het bevat tal van topgerechten van onder andere veldrijdster Marianne Vos en hardloper Bram Som. Bij alle recepten worden niet alleen de ingrediënten en de bereidingswijze vermeld, maar ook het aantal calorieën en de voedingsverhoudingen. De meeste recepten zijn binnen 20-30 minuten op tafel te toveren. Is dat lekker of niet?

Lees meer

Gewichtheffen om sterker-slanker-strakker te worden

Trainen met gewichten en gewichtheffen, het wordt nogal eens door elkaar gehaald. Maar het klassieke Olympische gewichtheffen is toch wel heel anders dan de standaard krachttraining die voor fitness en bodybuilding worden gedaan. Dat was ooit anders. In de dagen van Lou Ferrigno (de Hulk) en Arnold Schwarzenegger werden in aanvulling op de bekende bodybuildingoefeningen gewichthefoefeningen gedaan. Sterker nog, de heren meenden zelfs niet zonder te kunnen. Laat er nu net een cursus gewichtheffen zijn van een Nederlands kampioen gewichtheffen die ook nog eens bewegingswetenschapper is.

Lees meer

‘We mogen 400 kcal extra!’ Juichen of bezinnen?

Worden we doorgaans bestookt met waarschuwingen om vooral niet teveel te eten, vorige week bereikte ons via verscheidene populaire media het bericht dat we best 400 kilocalorieën extra per dag kunnen gebruiken. De bekende calorierichtlijnen – 2500 kcal/dag voor mannen en 2000 kcal/dag voor vrouwen – zouden te zuinig zijn. Goed nieuws voor iedereen die van lekker eten en drinken houdt. Maar voordat je je bord nu nog eens extra vol schept, is het raadzaam om dit hoopgevende bericht kritisch onder de loep te nemen.

Lees meer

Eén kilo vet: 9.000 of 7.777 kcal?

Bij afvallen draait het simpelweg om meer calorieën verbranden dan via de mond naar binnen komen. Nu levert vet de meeste energie en is in verzadigde vorm ook nog eens slecht voor je gezondheid. Maar er is iets vreemd met vet aan de hand wat veel sporters en soms zelfs voedingsdeskundigen niet weten. Bij een vergelijking tussen een kilo vet eten of een kilo lichaamsvet verbranden kom je niet op dezelfde hoeveelheid calorieën uit. Het raadsel verklaard!

Lees meer