EN  |  FR

Principes

 

Het programma ‘Slank & Fit’ is bedoeld voor mensen die verantwoord willen afslanken maar niet speciaal gespierder willen worden. Toch speelt spiermassa ook bij dit doel een belangrijke rol, omdat spieren zo belangrijk zijn voor het hoog houden van de stofwisseling. Spieren kosten het lichaam namelijk veel energie voor het onderhoud ervan. Elke kilogram spiermassa verbrandt namelijk 50 kcal. Verlies je spiermassa door te rigoureus te diëten en niks aan krachttraining te doen, dan verandert je ruststofwisseling van stookoven in een waakvlammetje. Daarnaast geven spieren vorm aan je lichaam en is het natuurlijk goed om niet alleen slank, maar vooral ook fit en sterk te zijn.

Kortom, je wilt niet slanker-zwakker-vormlozer worden, maar slanker-strakker-sterker. Dat eerste is bepaald niet denkbeeldig, want van elke 4 kg die je aan gewicht verliest, lever je 1 kilo spiermassa in. Dat verlies van spiermassa kun je voorkomen, door je eiwitconsumptie op te voeren naar minimaal 1,5 – 2 gram per kg lichaamsgewicht per dag én door aan krachttraining te doen. Dit zal in het training- en voedingsdeel van ‘Slank & Fit’ verder worden uitgewerkt. In de paragraafjes ‘supplementen’, ‘herstel’, en ‘mentaal’, krijg je verder instructies en tips over deze onderwerpen. 

‘Slank & Fit’ is een Eigen Kracht-doel, dat gevolgd kan worden door beginners (nooit of ooit eens getraind) of personen die al een tijdje niet echt serieus met fitness bezig zijn, maar graag nu eindelijk eens met dit jaarprogramma de zaak op scherp willen zetten. Wie aan het eind – of misschien zelfs al halverwege - de smaak te pakken heeft gekregen en misschien toch wel wat meer spiermassa wil opbouwen, kan overstappen op ‘Slank én Gespierd’, Eigen Kracht-doel II.

Aan het eind van elk programma, wordt een nieuw doel geformuleerd en/of instructies gegeven om het bestaande programma wat aan te passen voor een vervolg.