EN  |  FR

Touwtraining voor functionele greepkracht

afbeelding bij Touwtraining voor functionele greepkracht

Greepkracht train je in de sportschool traditioneel met halters en dumbbells, maar er is ook zoiets als touwtraining. In goed geoutilleerde fitnesscentra in Amerika zie je fanatieke fitnessers steeds vaker sportspecifieke oefeningen doen aan - of met - speciale apparatuur. De zogenaamde ‘endless rope machine’ is er een van. Als het je een goede oefening lijkt – en dat is het – dan moet je gewoon naar de eigenaar van je fitnesscentrum stappen en aanschaf van de machine eisen. Wordt dat een heel getouwtrek, dan is bevestiging van een touw aan een lage of hoge pulley een redelijk alternatief.

Greepkracht ontwikkelen doe je als cosmetische sporter niet voor een stevige handdruk aan je aanstaande schoonvader, maar om kracht in de handen te ontwikkelen zodat een gebrek aan greepkracht niet de zwakste schakel wordt bij rugtraining, bijvoorbeeld, of bij het trainen van de biceps. Daarnaast wil je natuurlijk ook nog een paar stevige onderarmen. Traditioneel train je greepkracht en onderarmen met dumbbells en halters en soms ook met een touw waarbij je een gewicht als het ware opwindt. Maar er zijn meer wegen naar Rome.

Endless rope machine…

De Endless rope machine is precies wat het zegt: een machine waarbij je aan een dik stuk touw trekt dat nooit ‘op raakt’ omdat het touw als het ware rondgaat. Wanneer je deze machine gebruikt als simulatie van het echte touwklimmen, maar dan zonder de benen erbij te betrekken (wat uiteraard cruciaal is wil je omhoog komen bij het echte klimwerk), dan is het een hele goede oefening voor de ontwikkeling van de onderarmen, biceps en rug, maar ook de buikspieren moeten hard werken

Je kunt met de touwmachine ook gevarieerder trainen, voor meer spierconditie, meer gericht ook om de romp vanuit verschillende hoeken aan te pakken. Meer sportspecifiek ook, voor het judo, bijvoorbeeld, is grijpen, rukken en trekken aan het touw vanuit verschillende hoeken en posities  een uitstekende ondersteunende oefening voor de afmattende judotraining zelf.

Het redelijk alternatief

Nu staat er natuurlijk niet overal zo’n prachtige Endless rope machine, maar daar valt wel een mouw aan te passen. Je kunt een touw aan een lage pulley bevestigen en dan hand over hand het touw binnenhalen of aan een hoge pulley om meer het klimmen te simuleren. Een andere mogelijkheid is om het touw aan een rubberband te bevestigen en de band aan een lage pulley. Dan maak je er een wedstrijd touwtrekken van. Het zijn allemaal manieren om je training afwisselender en ook interessanter te maken voor eventuele sportspecifieke training. Je kan ook op de Indiase tour gaan, maar daar hebben wij het sportspecifieke nut nog niet van kunnen ontdekken.

Dossiers: