EN  |  FR

Geen berg te hoog

afbeelding bij Geen berg te hoog

Je hebt een berg gegeten en dat is aan je lijf gaan hangen. Zo gaat dat met stevig doorhappen. Nu wil je afslanken, want flink wat kilo’s extra met je mee torsen is ronduit vermoeiend. Maar moet je dan heel bescheiden doelen stellen of wat ambitieuzer zijn? Nieuw onderzoek lijkt er op te wijzen, dat de lat wat hoger leggen helemaal geen kwaad kan. Sterker nog, het helpt mogelijk om meer en effectiever af te slanken!

De meeste lijners willen zo snel mogelijk van hun overgewicht af, maar worden daarin door huisarts, diëtist of andere gezondheidsprofessional een beetje afgeremd. Op zich niet vreemd, want nogal wat mensen grijpen naar modieuze diëten, rare kruidentheeën of afslankpillen die hun gezondheid meer kwaad dan goed doen. Het advies is doorgaans dan ook: minder maar wel gezond blijven eten en al blij zijn met een gewichtsvermindering van een pond per week. Dat is op jaarbasis toch maar liefst 24 kg, en dat mag je rustig een berg noemen. Maar een jaar is lang.

Geen brug te ver

Een ander argument dat de gezondheidsprofessional hanteert is, dat te snel willen afslanken een hoop frustratie en teleurstelling oplevert omdat afslanken nu eenmaal geen makkie is. Deze frustratie maakt dat mensen voortijdig afhaken en misschien zelfs eindigen met een hoger gewicht dan toen ze aan het dieet begonnen. Kalm aan, dan breekt het lijntje niet, lijkt dan toch de betere manier om overgewicht aan te pakken.

Gezondheidswetenschapper dr. Emely De Vet en haar onderzoeksteam houden in hun artikel ‘Ain’t no mountain high enough? Setting high weight loss goals predict effort and short-term weight loss’ (Journal of Health Psychology, 2012) een pleidooi voor een wat pittiger dieetstrategie.
Volgens hen kun je de lat rustig hoger leggen dan de vaak geadviseerde 5-10% van het lichaamsgewicht afslanken als einddoel. Dat deden de proefpersonen in hun onderzoek ook, gemiddeld wilden de afslankers daar 13.6% van hun lichaamsgewicht verliezen, een duidelijk ambitieuzer maar toch realistisch doel. Het gemiddelde gewichtsverlies van de deelnemers over de onderzoeksperiode van twee maanden was 1.9%. Er was geen tijd vastgesteld waarin het gewenste gewichtsverlies moest zijn bereikt. De lijners die zichzelf een lager doel oplegden toonden minder inzet en ook minder gewichtsverlies dan de deelnemers die een hoger gewichtsverlies als doel hadden gesteld. Ze toonden ook meer teleurstelling over het geringere gewichtsverlies.

Slag om de arm

De onderzoekers houden echter een paar slagen om de arm, omdat het onderzoek slechts twee maanden heeft geduurd. Er is meer onderzoek nodig. Dat kan worden verkregen door over een periode van een of twee jaar resultaten te verzamelen, zodat je een beter zicht krijgt op het verloop van motivatie, inzet, teleurstelling, etc. Zoals Eigen-Krachtlezers weten, is afvallen moeilijk, omdat je niet altijd even gemotiveerd bent. Je wilskracht wisselt, waardoor het niet altijd lukt om voedselverleidingen te weerstaan en de discipline om meer te bewegen of te trainen ontbreekt. Soms kan een muziekje helpen.


Dossiers: