EN  |  FR

EFAA-lezingen Dopingautoriteit 12 februari – de presentaties

afbeelding bij EFAA-lezingen Dopingautoriteit 12 februari – de presentaties

Op zaterdag 12 februari werd in Veldhoven het EFAA Congres ‘Personal Training in Europa’ gehouden. Eigen Kracht was aanwezig en gaf drie boeiende presentaties: over bewegen versus energie-inname als belangrijke factor bij afslanken, over de laatste wetenschappelijke stand van zaken van creatine en over ‘motivational interviewing’ als techniek om gezond gedrag te bevorderen. Hieronder de presentaties en de filmfragmenten die erbij horen.

Volop eten, volop bewegen?

Beweging is belangrijk, dat is een feit. Het menselijk lichaam is in duizend eeuwen nauwelijks veranderd en de sedentaire (zittende) mens doet er goed aan met die evolutionaire erfenis rekening te houden. Er wordt van overheidswege dan ook terecht gehamerd op het feit dat bewegen moet voor de gezondheid, maar de gretigheid waarmee allerlei voedingsfabrikanten zich bij dat advies aansluiten, behoeft een kanttekening. Want er is groeiend bewijs dat in de balans eten/bewegen, de energie-inname een belangrijker factor is bij overgewicht en de daarmee gepaard gaande gezondheidsklachten dan een gebrek aan beweging. Met andere woorden, het ligt in hoge mate aan de hoeveelheid calorieën die we consumeren en aan de kwaliteit van het eten dat naar binnen gewerkt wordt. Onder het motto ‘what have you done for us lately?’ maken we een  tour langs het laatmoderne voedingslandschap, waarin niets is wat het lijkt, en vertonen we met behulp van enkele korte filmfragmenten een aantal pikante vergezichten. Duur 90 minuten. Spreker: Hans Wassink.

Fragment 1: Lonka: de boodschap van deze reclame is dat je jezelf best mag verwennen, als je er maar bij beweegt. In vijf minuten eet deze dame echter zoveel fudge dat ze minstens anderhalf uur moet blijven doordansen. Heeft ze daar ook trek in? Wij denken van niet!

Fragment 2: dr. David Kessler vertelt over zijn boek ‘The end of overeating’ (het is in het Nederlands vertaald als ‘Laat je niet volvreten.’)

Fragment 3: Junkfoodverslaving Het brein als flipperkast en de rol van dopamine.

Fragment 4: ‘Gewoon wat meer bewegen!’ Een veelgehoord advies waar je vraagtekens bij kunt zetten. Te veel consulentes denken dat je er een Big Mac wel even uitloopt. 

Handout presentatie

Creatine: twintig jaar aan de top

In 1992 ging het voedingssupplement creatine monohydraat voor het eerst over de toonbank. Sindsdien is er veel onderzoek naar en ervaring mee opgedaan in de (top)sport en in de fitness. Het is het meest onderzochte supplement en tevens een van de weinige supplementen waar een cleane fitnesser wat aan kan hebben. Tijd dus om eens even stil te staan bij wat er allemaal over creatine bekend is. Vragen die in deze masterclass aan de orde komen zijn: hoe (lang) kun je het gebruiken, welke varianten zijn er van creatine en zijn ze effectief, zijn er nadelen bekend, wat zijn de exacte effecten op spiergroei, welke andere supplementen kun je combineren met creatine, en nog veel meer. Inclusief stellingen waarover gediscussieerd kan worden en ‘De Grote Creatine Quiz’. Duur: 90 minuten. Spreker: Bart Coumans.

Fragment: ‘Don’t sneeze in the supplements, please’. Een topfragment uit de werelddocumentaire ‘Bigger, Stronger, Faster’.

Handout presentatie

Motiveren valt te leren

Praat met fitnessinstructeurs, personal trainers, gewichtsconsulenten en andere professionals in de fitnessbranche, er is weinig moeilijker dan het veranderen van het gedrag van een mens. Ongezonde gewoonten afleren, meer bewegen, matiger eten, ga er als ‘hulpverlener’ maar aanstaan. In dat gat duiken dan ook zoveel ‘tjakka-roepers’, zelfhypnotiseurs en ‘pillendraaiers’ op dat de fitnessbranche soms wel een kweekvijver voor kwakzalvers lijkt te zijn. In deze presentatie wordt een andere, effectievere weg bewandeld. Aan de hand van de techniek ‘motivational interviewing’ wordt een echt bruikbare, deugdelijke manier van motiveren uit de doeken gedaan. Diverse gesprekstechnieken en communicatiestijlen komen aan bod, daarnaast ook hoe je de ‘taal der verandering’ kunt herkennen en richting gewenst gedrag kunt stimuleren. De praktijkvoorbeelden komen uit fitness, hoe gezond gedrag daar kan worden bevorderd, maar is toepasbaar op alle andere gebieden waar motivatie een rol speelt. Duur 90 minuten. Spreker: Anneke Palsma.

Fragment 1: Stages of change Motivatie doorloopt doorgaans een aantal stadia, en de coach of begeleider moet goed in de gaten houden hoe die stadia verlopen en in welk stadium een persoon verkeert. Daar moet je op inhaken om iemand verder te helpen en gemotiveerd te houden.

Fragment 2: Helpen veranderen Door begrip te tonen en de verandertaal te stimuleren kun je iemand vooruit helpen.

Handout presentatie

 

Dossiers: