EN  |  FR

Hoeveel trainingen kun je missen?

afbeelding bij Hoeveel trainingen kun je missen?

Bodybuilders en andere krachtsporters die af en toe eens een training overslaan groeien daardoor niet minder snel dan fanaten die geen workout missen. Maar ‘af en toen een training overslaan’ is natuurlijk niet hetzelfde als structureel bij een kwart van je workouts verstek laten gaan. We leggen dit gevoelige onderwerp nog maar eens op tafel. 

Als je traint met gewichten, dan ken je het verschijnsel. Je hebt geen zin. Je bent moe. Je voelt je niet honderd procent lekker. Of je zit gewoon comfortabel op de bank, en je hebt absoluut geen zin om naar de gym te gaan. Kortom: je denkt er serieus over om je workout vandaag maar eens een keer over te slaan.

Brazil!

Wel, in dat geval hebben Braziliaanse sportwetenschappers goed nieuws voor je. Af en toe een training overslaan kan prima, rapporten ze in de Asian Journal of Sports Medicine. De Brazilianen baseren zich op een experiment waarvoor ze negentig studenten een krappe drie maanden lieten krachttrainen. De studenten konden twee keer per week een uurtje trainen onder begeleiding van een coach, die de studenten een eenvoudig beginnersschema liet volgen. De studenten namen met vijf basale oefeningen, zoals de leg-press en de bench-press, hun voornaamste spiergroepen onder handen.

Straf voor deserteurs

De onderzoeken bepaalden de spieromvang en de spierkracht van de studenten voor en na de elf weken, en hielden precies bij hoe vaak de studenten kwamen opdagen. Zo konden de onderzoekers achterhalen dat de studenten die vaak verstek lieten gaan minder vooruitgang boekten dan de andere studenten. De ‘deserteurs’ onder de studenten, die een kwart van hun workouts oversloegen, bouwden minder kracht op. Het gewicht waarmee ze maximaal 1 rep konden bankdrukken ging de helft minder vooruit dan bij de andere studenten.

De proef duurde helaas te kort om effecten op de lichaamssamenstelling te kunnen bepalen.

Overslaan mag, maar met mate

De onderzoekers onderscheidden nog twee andere groepen studenten. Er was een groep van ‘quasi-deserteurs’, die vijftien procent van de workouts misten, en een groep van fanatiekelingen die slechts vijf procent van de workouts niet bijwoonde. Die twee groepen presteerden even goed.

Af en toe een workout missen is dus helemaal niet zo erg. In sommige gevallen is het misschien ook beter om een training over te slaan. Dan hebben we het over die gevallen waarin je geen zin hebt om te trainen omdat je lichaam gewoon moe is, of je een virusje onder de leden hebt. In die gevallen kun je inderdaad misschien beter jezelf de gelegenheid geven om te herstellen, dan om jezelf af te beulen in de gym.

Leefstijl

Maar als je merkt dat je wel heel erg vaak workouts overslaat, dan is dat een teken dat er iets niet helemaal snor zit. Misschien heb je gewoon teveel op je bord, of slaap je te weinig. Eigenlijk zou je dan eens je leefstijl kritisch onder de loupe moeten nemen, en hem veranderen als dat nodig is. Het is toch zonde als je jezelf telkens met tegenzin naar de gym moet slepen? Of wil je soms liever op bootcamp

Dossiers: