EN  |  FR

Eigen Kracht Challenge: motivatie

Op Eigen Kracht is veel mogelijk: slanker, strakker, sterker worden, kan allemaal, zonder wondermiddelen of rare diëten. Gewoon een kwestie van een duidelijk doel, een goed plan, een beetje pit en vasthouden aan de grote lijnen van wat je voor ogen hebt. Dan boek je vooruitgang en dat motiveert, uiteraard. Bij de Eigen Kracht Challenge worden vier sporters zes maanden lang begeleid bij de uitdaging die zij zichzelf hebben gesteld.

De doelen en de basisprogramma’s komen voor een groot deel overeen met de algemene programma’s zoals die op de website zijn te vinden en waar fitnessers zelf mee aan de slag kunnen. Het grote verschil met de Eigen Kracht Challenge is echter dat de sporters tijdens de Challenge 1 op 1 een half jaar lang intensief in een fitnesscentrum worden begeleid en dat de algemene programma’s nu doorlopend afgestemd worden op de vorderingen van de deelnemers. Precies op maat, zeg maar. Dat betekent onvermijdelijk dat de training- en voedingstrajecten die de sporters in de Eigen Kracht Challenge doorlopen in de praktijk kunnen verschillen.

De sporters en hun doelen

De doelen waar de sporters in de Eigen Kracht Challenge voor gaan, zijn geïnspireerd op de algemene Eigen Kracht Doelen zoals die op de website te vinden zijn, zo volgt Boas van Reenen, die flink wat spiermassa op zijn body wil bouwen, het Spieren Plus doel, en Renée van Dijk, die slanker en strakker wil worden, het Slank & Gespierd doel, een programma waarbij je wilt afslanken maar zonder spiermassa te verliezen en misschien ook nog wat spiermassa wilt opbouwen. Meike Gaakeer volgt het Slank & Fit doel, en Warner Broshuis het Definitie Plus doel, het programma waarbij je naar een zo laag mogelijk lichaamsvetpercentage toe werkt, en dat liefst met behoud van zoveel mogelijk spiermassa. De planning is dat Warner naar het eind van de Challenge aan een natural bodybuildingwedstrijd zal meedoen. Voor een introductie van de sporters en hun coaches kun je hier terecht.

Boas en Renée (coach Imro)

Imro Beuk: ‘Motivatie is natuurlijk een belangrijke factor in je progressie, maar niks is zo demotiverend als zonder begeleiding maar wat aanmodderen. Goede begeleiding, mensen leren hoe ze strikt moeten trainen, de voeding aanpassen op het gestelde doel en ze over het hele traject begeleiden zodat ze merken dat ze vooruit gaan, zich sterker en zekerder gaan voelen. Dat is zowel bij Boas als Renée duidelijk het geval. Boas had in het begin van de Challenge een beetje het gevoel alsof hij opnieuw moest beginnen met leren trainen. Dat is begrijpelijk, je bent gewend op een bepaalde manier te trainen en door het strikte trainen dat we aanleren moet je je daar toch op instellen. Hetzelfde verhaal met zijn voeding. Hij moest strikt zijn met eten, dus geen maaltijden overslaan, een goede verhouding eiwitten, koolhydraten, vetten, en vooral meer eten dan hij gewend was. Dat vond hij lastig en het voelde ook niet zo prettig. Maar na een paar maanden begon hij eraan te wennen.’

Imro:’Renée moest vooral uit haar comfortzone raken en dat vond ze lastig. Dat heeft best een tijdje geduurd, maar ze heeft de pit nu echt te pakken en is supergemotiveerd. Eigenlijk is ze al hee blij met haar huidige vorm, maar ik wil haar graag nog een beetje door laten gaan. Kijk, op een gegeven moment, als je weer zonder begeleiding verder moet, kun je beter iets lager in je lichaamsvetpercentage zitten, want dat loopt toch wel weer op. Als je dan weer wat strakker wilt worden hoeft er minder af. Het beste is om je gewicht nooit meer dan een paar kg uit de hand te laten lopen. Dat valt met een maandje rustig aan doen, prima in te halen’.

Meike en Warner (coach Sandra)

Sandra: ‘Meike doet het fantastisch, ondanks tegenslag loopt ze precies op schema, misschien zelfs al een beetje vooruit. Met strikt trainen heeft ze nooit moeite gehad, ze is altijd geconcentreerd. De voeding is wel lastiger, maar het gaat toch goed. Ze is inmiddels al behoorlijk afgevallen, dat zie je aan haar lijf en gezicht. Ze is gewoon slanker en ziet er ook beter uit. Dat motiveert en daar is ze natuurlijk blij mee. Ook als coach is het een geweldige kick als mensen onder je begeleiding zo’n transformatie doormaken. Top!.’

Sandra:’ Over transformatie gesproken, Warner zit op het moment van schrijven acht dagen voor de wedstrijd (23 april) en het gaat uitstekend, buikspieren zijn te zien, hij traint nog steeds keihard. Maar hij heeft honger en dat maakt hem wel wat chagrijnig. Hij is als jonge knul van net 18 jaar natuurlijk niet gewend aan een steeds strakker wordend wedstrijddieet, en hij is nog niet klaar. Hij moet echt nog volle week doorbijten en bij de les blijven. Nu is van nature behoorlijk gedisciplineerd en met motivatie heeft hij nooit een probleem gehad. Hij kijkt ook uit naar die wedstrijdervaring straks. Maar die dieetfase, daar zal hij later nog wel eens aan denken!’

Eigen Kracht Challenge: de thema's

Om verschillende aandachtsgebieden of thema's van de Eigen Kracht Challenge verder uit te diepen, komen maandelijks nieuwe onderwerpen aan bod. De komende maanden zijn supplementen en de eindresultaten van de Challenge. In webberichten op www.eigenkracht.nl en vlogs van de sporters en hun coaches zullen we ook tussentijds over hun ervaringen berichten. Volg het ook op FacebookInstagram en Youtube.

Dossiers: