EN  |  FR

Kom mee naar buiten, allemaal!

afbeelding bij Kom mee naar buiten, allemaal!

Op de afgelopen SAP Cup in Veldhoven zette Calisthenics Nederland een goedkoop en gezond punt. Je hoeft niet per se naar het fitnesscentrum of de sportschool om fit te worden. Naast het trottoir is er in de publieke ruimte van alles en nog wat te vinden waar je mee aan de slag kunt: bushaltes, speeltoestellen, glijbanen, schommels, bankjes, etc. Net als in het fitnesscentrum gelden er wel een paar restricties, zoals, de ander niet in de weg zitten en de boel heel houden. Bij hondenuitlaatplekken gaat Bello natuurlijk voor, en wat betreft andere groenvoorzieningen, is het ‘betreden op eigen risico’.

Fitness ligt op straat. Guido Bakker van Calisthenics Nederland kan zich daar helemaal in vinden. ‘Calisthenics is een manier van trainen met het eigen lichaamsgewicht, je kunt het overal doen. Dus ideaal voor mensen met een smalle beurs of mensen die gewoon liever buiten bezig zijn, wanneer het hen uitkomt.’ Zoals zo vaak komt de trend uit Amerika. 

Onderdeel KNKF

Vraag is hoe Bakker zo'n grote vrijheid en diversiteit aan trainen met het eigen lichaamsgewicht wist samen te brengen in een heuse sportbond die per 1 januari 2016 officieel onderdeel is van de Koninklijke Nederlandse Krachtsport en Fitness Federatie (KNKF).

‘Dankzij mijn samenwerking het afgelopen jaar met Jelle Smeding (internetmarketeer en bekend van het BNN-programma 3 Op Reis Backpack) en gebruikmaking van social media hebben wij de afgelopen vijf jaren grote groepen mensen die ieder voor zich trainden, bij elkaar kunnen brengen. Daar zijn we echt professioneel mee aan het werk gegaan en op de afgelopen SAP CUP, waar we met wedstrijden op vertegenwoordigd waren. Daarnaast verliep ons gesprek met de KNKF zo voorspoedig dat wij er met Calisthenics Nederland per 1 januari officieel onderdeel van uitmaken.’ 

Wedstrijdonderdelen

Maar liefst ruim zeventig deelnemers deden aan de Calisthenics Cup 2015 mee aan de volgende zeven onderdelen: 1) freestyle voor beginners en gevorderden; 2) freestyle voor experts; 3) strict form pull-ups; 4) strict form dips; 5) strict form push-ups; 6) strict form marathon (50 reps pull-ups, 75 reps dips, 100 reps push-ups op tijd) en 7) team strict form marathon (team van drie personen). Winnaar in de competitie freestyle voor beginners en gevorderden was Rico Hamimi.

Vrije kracht

Volgens de 32-jarige Rico Hamimi uit Dieren speelt leeftijd bij calisthenics geen rol. Het is volgens hem echt een sport voor jong en oud. Met een lengte van 1.78 meter en een lichaamsgewicht van iets boven de 87 kilogram is Hamimi hard op weg om in Nederland een topper te worden in calisthenics. In augustus van dit jaar deed hij na een jaar gericht trainen, mee aan een freestyle wedstrijd in Amsterdam. Echt heel wat anders dan voetballen dat hij deed vanaf zijn vijfde tot zijn 25ste. ‘Daarna heb ik wat aan fitness gedaan. Maar een dumbbell van A naar B verzetten heeft niets met effectief trainen te maken. Je mag dan wel denken dat je sterk bent, maar het is maar over een klein stukje beweging.’ 

Mind and Muscle 

Doe je behalve aan freestyle ook nog andere onderdelen? ‘Jazeker, strict form pull-ups, dips en push-ups. Eigenlijk vormen die drie de basis voor calisthenics. Als je die goed onder de knie wilt krijgen ben je daar minimal een jaar mee bezig.’ Hoe vaak train je? ‘Altijd drie weken vol gas en daarna vier tot vijf dagen rust en sauna. Dat heb je hard nodig, want dit spelletje gaat veel verder dan een gebruikelijke fitnesstraining in de sportschool.’ Zit er een bepaalde volgorde in je training? ‘Stick to the script,’ is mijn motto. Ik hou me honderd procent stipt aan mijn trainingsprogramma. Je moet iedere keer weer zorgen dat kracht, flexibiliteit, mobiliteit en balans de ingrediënten van je oefeningen zijn. Weten wat je doet. Wat ik noem, streven naar de ‘mind and muscle’-connectie.’ 

Vol gas

Vertel iets over de tijdsduur van een training. ‘Gemiddeld is dat tussen de vijftig minuten en een uur, vol gas. Daarna ben ik echt total loss. Moet ik wel bij zeggen dat de rust tussen de oefeningen ook een rol speelt. Ik probeer altijd mijn rustperiodes tussen de oefeningen kort te houden.’ Er bestaat bij freestyle ook een expertscategorie. Is dat haalbaar, een doel waarnaar je streeft? ‘Zeker. Dat is wel mijn doel. Maar ik besef dat daar tijd in gaat zitten. Over anderhalf jaar denk ik dat doel wel bereikt te hebben. Gaat lukken. Met voetballen heb ik ook altijd hoog gespeeld. Was een echte afmaker. En dat ben ik met calisthenics ook. Iets niet kunnen komt in mijn woordenboek niet voor.’   

Voor meer info zie www.calisthenicsnederland.nl.

Dossiers: