EN  |  FR

Schuldgevoelvrij 2008

afbeelding bij Schuldgevoelvrij 2008

Zit je al weer een paar dagen smachtend naar dat pakkie sigaretten te kijken? Verlang je al weer terug naar die lichtelijk zeurende ‘morning after’-hoofdpijn. Heb je al weer de sterke neiging om met een smoes je workout te schrappen? Geen probleem. Bijna niemand maakt zijn goede voornemens (helemaal) waar.

Het is misschien opmerkelijk, maar bijna de helft van de Nederlanders maakt geen goede voornemens, zo blijkt uit een onderzoek van Roos Vonk, hoogleraar Sociale Psychologie aan de Radboud Universiteit van Nijmegen. De uitslag blijkt wonderwel te kloppen met de huidige poll op onze website. De andere helft die dat wel doet, doet er misschien goed aan zich voor te nemen geen goede voornemens te maken. Je houden aan je goede voornemens blijkt namelijk een behoorlijke klus.

Alweer dat afvallen

Het zal je niet verbazen. Nummer een met stip op die onvermijdelijke goede voornemens-lijstjes is afvallen, uiteraard nipt gevolgd door meer bewegen. Niets mis mee, maar het zijn juist deze voornemens die het minst makkelijk te realiseren zijn. Dat is al eens eerder (in 1994) onderzocht door de Amerikaanse bewegingswetenschapper Rod K. Dishman in zijn boek ‘Advances in Exercise Adherence’. Mocht je nog hoopvol zijn, volgens Dishman is het afkicken van een nicotine-, heroïne- of alcoholverslaving bijna zo moeilijk als het aanleren van een ‘beweegverslaving.’ Na een jaar is meer dan de helft weer een bankbintje.

Kwart doorzetters

De meeste voornemens werden niet geheel gerealiseerd. Na zes weken had 12 procent van de deelnemers het opgegeven en 64 procent gaf aan dat het ‘nog niet’ of slechts ‘gedeeltelijk’ gelukt was. Slechts 24 procent zei dat het gelukt was. De mensen bij wie het niet gelukt was, zeiden vaker dat dat te maken had met omstandigheden of dat het simpelweg te moeilijk was, terwijl degenen die hun voornemen wel hadden uitgevoerd, aangaven dat dit kwam door hun eigen kwaliteiten of doordat ze hulp van anderen hadden gehad. Degenen die slaagden in hun voornemen bleken vaker voor de eerste keer dit voornemen te hebben, terwijl de anderen vaker datzelfde voornemen al eerder hadden gehad. Dit is een bekend verschijnsel als het gaat om goede voornemens. Het staat bekend als het ‘valsehoop’-syndroom: ieder jaar opnieuw houden mensen zichzelf voor dat het deze keer écht gaat lukken omdat het nu niet tegen zal zitten en ze beter hun best gaan doen.

Ben je nog niet helemaal ontmoedigd? Hier vind je wat tips waardoor je ook tot die minderheid van een kwart volhouders gaat behoren.
.

Top tien goede voornemens (aantal van 1155 respondenten)

1. Afvallen/minder eten/minder snoepen (136)
2. Meer bewegen/sporten/aan conditie werken (73)
3. Ander werk/loopbaanverandering/bedrijf starten/doorstart (60)
4. Gezonder leven (55)
5. Voor mezelf opkomen/assertiever zijn/grenzen bewaken (50)
6. Meer rust/minder stress/balans werk-vrije tijd (46)
7. Persoonlijke ontwikkeling/meer reflectie/bewust leven (46)
8. Stoppen met roken/minder roken (44)
9. Relatie verbeteren/relatie vinden (31)
10. Meer studeren/opleiding starten/opleiding afronden (28)

Bron: persbericht Radboud Universiteit