EN  |  FR

Groot en sterk met melk

afbeelding bij Groot en sterk met melk

Voedingstrends komen en gaan, maar melk zal altijd bestaan. Te lang heeft melk het afgelopen decennium als de witte sloper gegolden. Je zou er allergisch van worden, puisten in je nek krijgen en ervan aan de diarree gaan. Melk is voor baby’s en zou op het menu van volwassenen geen plaats meer hebben. Dat terwijl het eiwit in melk (caseïne) zo goed is voor je spieropbouw. Eerherstel voor het witte goud!

Melkpromotie

In de jaren ‘50 en ‘60 kreeg menige bleekneus extra melk om aan te sterken, en in de herstellingsoorden, waar voornamelijk stadsjeugd uit de lagere klassen naartoe gingen, vloeide het witte goud ook rijkelijk. Tot in de jaren zeventig was Joris Driepinter met de slogan ‘Ach, moet het, drie glazen melk per dag doet het’ de held van veel kinderen, die zich maar al te graag aansloten bij de Melkbrigade. Meer dan een miljoen jongeren werd lid en kreeg kortingen op evenementen en pretparken.

Daarna werd het met de voedingsgewoonten van de Nederlander minder, en moest melk als ‘eigentijdse hippe drank die energie geeft’ aan de mens gebracht worden onder de noemer ‘Melk, de witte motor’. In de jaren daarna kreeg melk steeds meer kritiek van hyperkritische consumenten, natuurgenezers en hardcore milieubewusten. Eczeem, astma, puisten, allergie, lactose-intolerantie, diarree, niet de beste bron van calcium, enzovoorts zouden van melk eerder ‘de witte sloper’ dan de ‘witte motor’ maken. En de regering, die met een ‘witte vloed’ (klinkt wat onsmakelijk, maar dat zijn complottheorieën bijna altijd) opgezadeld zat door de hoge melkproductie moest de melk kwijt. En zo werd de kostbare gezondheid van de consument ondermijnt. Schande!

Laat ze maar loeien!

Wat wil nu het geval? Op diverse bodybuildingwebsites wordt melk steeds vaker genoemd als de ultieme eiwitbron. Caseïne – het eiwit in melk bestaat voor 80% uit caseïne – is een langzaam eiwit (zie Over snelle en langzame eiwitten) dat zorgt voor duurzame opbouw, omdat de aminozuren geleidelijk aan vrijkomen. Hoe ‘sneller’ het eiwit, des te minder profiteren de spieren, het immuunsysteem en de enzymen van de aminozuren in het eiwit, en des te meer aminozuren door het lichaam worden verbrand, zo blijkt uit onderzoek van dr. Jelmer Noltes, die onlangs promoveerde op onderzoek over langzame en snelle eiwitten.

Bovendien gaat het lichaam efficiënter om met de aminozuren uit melkeiwit (caseïne). Het eiwit vormt in de maag een wrongel die in de darmen langzaam oplost. Eiwit in soja en eieren zijn eerder snel splitsende eiwitten, die zorgen voor een snelle toename van de concentratie aminozuren in het lichaam. Overigens kunnen een beetje (gezonde) vetten er voor zorgen dat de aminozuren geleidelijker vrijkomen.

Schwarzenegger werd er groot mee

In zijn autobiografie beschrijft Arnold Schwarzenegger hoe hij en zijn trainingsmaten er dagelijks liters melk doorjoegen, want melk was met zijn verhouding eiwitten en koolhydraten een prima voedingsbron (kies wel voor halfvolle melk). Melk is een prima manier om aan de 1½ tot 2 gram eiwitten te komen die een hard trainende krachtsporter/bodybuilder nodig heeft. Wordt er verder gevarieerd gegeten, dan komen de eiwitten zowel uit dierlijke als uit plantaardige bronnen binnen. Dierlijke eiwitten zijn overigens completer qua aminozurenspectrum.

Kortom, melk moet, en tegen alle boe-roepers zeggen wij ‘Momentje graag, u wordt zo gemolken!’

Dossier: