EN  |  FR

Pioppi-dieet: niet voor Pioppianen

afbeelding bij Pioppi-dieet: niet voor Pioppianen

De dieetboekencarrousel heeft wederom een nieuwe zwengel gekregen met de introductie van het ‘Pioppi-dieet’, gebaseerd op een klassiek mediterrane voedingswijze, maar dan met een paar merkwaardige veranderingen. De schrijvers en aanbevelers van het boek nemen woorden in de mond als ‘revolutionair’ en ‘briljant’. Het Voedingscentrum echter heeft ernstige bedenkingen. Ook wij zien wel een paar wolkjes aan de strakblauwe hemel van dit nieuwe dieetboek

Pioppi, een piepklein dorpje, diep in de laars van Zuid-Italië, twee uur rijden verwijderd van Napels, waar de beruchte misdaadorganisatie Camorra er een minder gezonde levenswijze op na houdt, genieten 300 bewoners volop van groenten en fruit uit eigen tuin en gaarde, versgevangen vette vis, noten en salades rijkelijk overgoten met koudgeperste olijfolie, weinig suiker en zout. Iedereen kent iedereen, no spang, ‘s middags een tukkie, veel wandelen en ’s avonds een wijntje met andere dorpsgenoten. Poppianen hebben weinig te makken ook, dus weinig vlees, dat scheelt. Sportscholen en supermarkten kennen ze niet, en misschien is dat wel hun geheim. Het dorp Pioppi ligt in een zogenaamde blue zone, regio’s in de wereld waarvan de inwoners met gemak de honderd halen, nergens een looprek of rolkoffer te vinden is en het geheugen pas bij 120 een weinig begint te haperen. Okinawa (Japan) en Ikara (Griekenland) zijn een paar van de bekendste blauwe zones.

Pioppianen volgen het ‘Pioppi-dieet’ niet

Een nadere kennismaking met het ‘Pioppi-dieet’ leert dat de bewoners van Pioppi zelf de voorschriften van dit nieuwe dieet aan hun laars lappen. We zetten de kenmerken van het ‘Pioppi-dieet’ daarom even op een rijtje.

In de basis is dit dieet een koolhydraatarm dieet. Daarnaast adviseren de schrijvers dr. Aseem Malhotra en Donal O’Neill een ruime inname van olijfolie, kokosvet, boter, volle zuivel, verse groenten en verse vis. Stressreductie en beweging in de vorm van Tai Chi, de bekende oosterse gymnastiek, worden warm aanbevolen. Op zich is er weinig mis met wat minder koolhydraten aangevuld met veel groente en fruit, stressvermindering en meer lichaamsbeweging, maar de bewoners van Pioppi eten alleen niet koolhydraatarm. Ook worden voedingsmiddelen als kokosvet, gember en kurkuma door de auteurs geadviseerd, terwijl er geen kokosboom, zoete aardappel, gember- of kurkumawortel op Pioppi groeit. Verder is Tai Chi geen inheemse beweegactiviteit van Pioppi, ze wandelen gewoon veel. Kortom, de auteurs lijken voor hun stadse fratsen leentjebuur gespeeld te hebben bij alle populaire dieethypes en hebben daar vervolgens het etiket Pioppi-dieet op geplakt. Wat daarnaast vreemd is aan het ‘Pioppi-dieet’ is waarom je het maar 21 dagen hoeft vol te houden.

Koolhydraatbusters

Er wordt door de auteurs van het dieetboek fel van leer getrokken tegen de huidige voedingsrichtlijnen, terwijl die vaak in lijn zijn met het Pioppi-dieet. Zo raadt elke Europese voedingsrichtlijn, net als het Pioppi-dieet, het aan kalm aan te doen met suiker en bewerkte koolhydraten en juist veel verse groente en fruit en dagelijks een handje noten te eten.

Waar echter de Europese voedingsrichtlijnen, waaronder het Voedingscentrum, koolhydraatrijke onbewerkte voedingsmiddelen wel adviseren, moeten koolhydraten het bij Malhotra en O’Neil over de hele linie ontgelden en dat is onverstandig, want op basis van een nieuwe meta-analyse (belangrijke wetenschappelijke graadmeter) staat vast dat als je koolhydraatarm eet de kans op vroegtijdig overlijden met 20% toeneemt. Daarnaast maakt het volgen van een koolhydraatarm het bijzonder lastig om intensief te trainen.

En waar koolhydraten in het verdomhoekje worden gezet, zit suiker al helemaal op de elektrische stoel te karamelliseren. Nu zijn wij bij Eigen Kracht ook geen fan van lege calorieën uit suiker, maar volgens Malhotra en O’Neill is suiker de wortel van al het kwaad. Daarbij komen ze echter niet met wetenschappelijk bewijs, maar trekken ze de bekende sugarbuster Robert Lustig er aan de haren bij om hun mening te ondersteunen.

Ook het advies om ruim kokosvet, boter en volle zuivel te gebruiken, wordt overigens niet met stevig wetenschappelijk bewijs ondersteund en juist ontraden door het Voedingscentrum. Kokosvet, boter en volle zuivel bevatten namelijk veel verzadigd vet en dat is niet zo best voor hart- en vaten.

Slot

Voorlopig lijkt het ‘Pioppi-dieet’ aan een opmars bezig te zijn. Nu maar hopen dat de toeristen niet massaal naar Pioppi afreizen, want het zal het geluk van de Poppianen, die zeer op hun rust en regelmaat gesteld zijn, ernstig verstoren.

Een uitgebreide bespreking van het ‘Pioppi-dieet’ door het Voedingscentrum vind je hier.

Een presentatie van een van de schrijvers van het dieetboek vind je hier. Het boek is ook in het Nederlands te verkrijgen.

Dossiers: