EN  |  FR

Een app tegen een vette hap

afbeelding bij Een app tegen een vette hap

Het kon natuurlijk niet uitblijven. In de strijd tegen overgewicht en het streven naar een strak gestroomlijnd lijf beloven nu ook apps de ondersteuning te bieden die net het verschil tussen slagen en falen kunnen maken. ‘An app a day keeps the doctor away?’ Onderzoekers twijfelen nog.

De basisregel voor het behoud van een gezond gewicht is al sinds jaar en dag hetzelfde; niet meer energie tot je nemen dan je verbrandt en om af te vallen, minder energie dan je verbrandt. Beproefde ondersteunende maatregelen zijn: meer bewegen om meer energie te gebruiken en krachttraining om je rustmetabolisme te verhogen. Van belang zijn verder: kennis (over voeding, je progressie, etc.) en motivatie.

Binnen handbereik

Veel van deze elementen vind je bij gespecialiseerde begeleiders (van personal trainers tot Weight Watchers), gespecialiseerde boeken en uiteraard online. Online afslanklprogramma’s bestaan al jaren en de logische stap om apps te ontwikkelen die het afvallen begeleiden konden dan ook niet uitblijven. Afslank-apps ( kleine applicaties, die draaien op een smartphone of een tablet, zoals een iPhone en iPad) zijn in wezen niets anders dan online afslankprogramma’s. Ze zijn wel handiger, omdat je de mobiele drager waarop de app draait altijd binnen handbereik hebt en dus op ieder willekeurig moment je informatie kunt vinden of je progressie kunt volgen, maar helpen ze je ook afslanken?

Virtueel begeleid

Het verschijnsel van online afslankprogramma’s bestaat al een tijdje. Dergelijke programma’s bieden of heel algemene informatie of de mogelijkheid om je eigen informatie in te voeren en een ‘gepersonaliseerd’ afslankadvies te krijgen. In plaats van een deskundige begeleider van vlees en bloed met een individueel advies komt de informatie dan in de meeste gevallen van een virtuele begeleider die op basis van de ingevoerde gegevens een gemiddeld advies geeft.

Er zijn onderzoeken gedaan naar de effecten van online afvallen met ‘persoonlijk’ of algemeen advies. Eén van die onderzoeken is van Lenneke van Genugten, die in maart van dit jaar aan de Erasmus Universiteit promoveerde op het onderzoek Results from an online computer-tailored weight management intervention for overweight adults: randomized controlled trial.

Van Genugten vergeleek de afslankresultaten van een groep mensen met overgewicht die probeerden af te vallen via een ‘doorsnee’ afslankwebsite (generic information) en een speciaal op de onderzoeksgroep afgestemde website (tailored intervention). Hoewel het doel bescheiden was (100 kcal minder per dag en een minimale fysieke inspanning, die wel blijvend moesten zijn) was het resultaat niet onverdeeld positief. Het online op maat gemaakte afslankprogramma gaf de gebruiker wel een duwtje in de goede richting, door het gewicht te stabiliseren en gezondere voedingskeuzes te maken, maar was niet effectiever in het voorkomen van gewichtstoename of het veranderen van het eet/beweeg patroon dan het algemene advies.Verklaring?

‘A possible reason for the absence of intervention effects is sub-optimal use of the intervention and the self-regulation components.’ Met andere woorden, er is niet echt goed gebruik gemaakt van de app en de onderdelen voor correctie van het eigen gedrag.

Eigen Kracht

Een samenvatting van het onderzoek vind je hier. Een min of meer vergelijkbaar Australisch onderzoek kwam tot een soortgelijke conclusie. Die conclusies zijn eigenlijk niet zo verrassend. Of je nu online met een algemeen programma of met een gepersonaliseerd programma probeert af te vallen (al dan niet via een handige app), of heel ‘ouderwets’ hulp zoekt bij een personal trainer of een groep via organisaties als Weight Watchers, je moet natuurlijk uiteindelijk wel wat Eigen Kracht inzetten om resultaat te zien.

Dossiers: