EN  |  FR

Drink, zing, poets, lach, kauw, zon en bewonder

afbeelding bij Drink, zing, poets, lach, kauw, zon en bewonder

Als je, net als naar verluidt duizenden anderen, al weer zo ver bent dat je overweegt te stoppen met meer bewegen, geen probleem. Er zijn tal van manieren om gezonder te worden, zonder dat je ook maar een extra meter beweegt. Tenminste, als je wetenschappers wilt geloven. Maar die hebben, zo blijkt, vaak verborgen belangen.

Voor veel Britten was twee januari jl. een mooie dag. Tenminste, voor de Britten die de bijlage van The Independent op de deurmat hadden liggen. In die bijlage ’20 great ways to wellbeing.’ Oftewel; ‘You don’t have to follow a punishing diet or spend hours on the treadmill. The path to a healthier way of life may be easier than you think.’ En hoe gemakkelijk is het wel niet?

Drink meer

Thee drinken is erg goed voor je. Volgens een onderzoek van King’s College verlaagt het drinken van drie of meer koppen thee per dag de kans op hartfalen en kan het zelfs je denkvermogen bevorderen. In Montreal aan de McGill University gingen ze ook aan de thee en ze ontdekten dat dat de kans op Alzheimer verkleint. Ook in Seoul lazen ze de theebladeren en dermatologen aldaar ontdekten dat groene thee de haargroei bevordert.
Liever een scheut alcohol? Het zal je niet verbazen dat Franse wetenschappers van de Université Victor Segalen in Bordeaux bewijs vonden dat twee glazen rode wijn per dag de kans op een hartaanval met vijftig procent verkleint. Koffie: Uit een langlopende studie van de Harvard University blijkt dat koffie de kans op diabetes, Parkinson, galstenen, hartaanvallen en pijnlijke spieren verkleint en je denkvermogen vergroot. Zes koppen koffie of meer verlaagt de kans op diabetes bij vrouwen met dertig procent en bij mannen met vierenvijftig procent. Tikkie teveel. Twee kopjes koffie per dag verkleint de kans op darmkanker met vijfentwintig procent en halveert de kans op galstenen.

Eet meer

Natuurlijk komen de inmiddels befaamde Omega-3 vetzuren ook weer om de hoek kijken. Uit een onderzoek van de Harvard University blijkt dat vrouwen die voldoende van deze vetten innemen vrolijker kinderen krijgen en in Wenen ontdekte men dat Omega-3 vetzuren autisme bestrijden. En, dat meldde Borat niet in zijn film, maar Kazachstaanse vrouwen, zo stellen wetenschappers van de Suleyman Demirel University, hebben dankzij deze vetzuren later last van hun menopauze.
Pasta is natuurlijk ook een enorme gezondmaker. Het is, volgens alweer onderzoekers van Harvard, maar Atheense wetenschappers bevestigen het, goed voor je seksleven en je verkleint de kans op diabetes met een portie pasta. Meer een ‘curry’-liefhebber? Ook overal goed voor en je valt er zelfs sneller door af, want pittige kruiden verhogen je stofwisseling. Zin in een toetje daarna? Pure chocolade verkleint je kans op een hartaanval, verlaagt je bloeddruk en voorkomt een hoog cholesterolgehalte.

Zing meer

Volgens onderzoek van de University of Western Ontario zorgt zingen in een koor ervoor dat je minder snel depressief wordt en een verbeterd immuunsysteem krijgt. En, voegen onderzoekers van de University of Frankfurt daar aan toe, je wordt er minder gestresst door. Zingen niet je ding? Maakt niet uit. Volgens onderzoek van de Universiteit Maastricht, zijn mannen met een hobby minder snel ziek dan mannen zonder een hobby. Turkse artsen zonder een hobby, stellen wetenschappers van de Turkse Pamukkale University, zijn allemaal depressief. Lachwekkend? Blijf lachen, want diepgravend onderzoek aan de Japanse Gifu University toont aan dat veel lachen zorgt voor het verbranden van evenveel calorieën als er in een pizza zitten. Slaapverwekkend? Pas op, zeggen ze aan de University of Adelaide, twee uur uitslapen op zondag verhoogt je risico op infecties op maandag en dinsdag.

Vang meer geld

Natuurlijk zeggen deze onderzoeken niet altijd evenveel. Dat blijkt uit een deze maand gepubliceerde studie in het online wetenschappelijke tijdschrift PloS Medicine. De kans op een gunstige uitslag is vier tot acht keer groter bij door de voedingsbranche gesponsorde onderzoeken dan bij niet gesponsord onderzoek. Ook de Wageningese hoogleraar voedingsleer Martijn Katan vond (gesponsorde) voedingsstudies zelden kritisch, zo meldde hij recentelijk in NRC Handelsblad (Voedingsstudies zelden kritisch). Met andere woorden, aan het ijzer en zet dat lijf weer in locomotie!