EN  |  FR

De Sterke man van het Voedingscentrum

afbeelding bij De Sterke man van het Voedingscentrum

Het Voedingscentrum heeft een poster ontwikkeld van een ‘Sterke Man’. Dat is geen gast die een boomstam tilt of een vrachtwagen trekt, maar een echte vent die in energiebalans blijft en volmondig nee zegt tegen voedingsverleidingen als bier, chips, kaasplanken voor de breedbeeldbuis en ouderwets dubbel opscheppen. Kortom, het is een man met noten. Er zouden beslist veel meer van dit soort mannen moeten zijn.

Het Voedingscentrum heeft de Sterke Man ingezet als onderdeel van de strijd tegen overgewicht. Dat is een hele lastige, want die ‘homo’ loopt misschien al zo’n 100.000 jaar met anatomisch en fysiologisch hetzelfde lijf rond, maar de condities zijn een beetje veranderd, kun je wel zeggen. Geen voortdurend knollen graven en hardlopen achter een edelhert, maar auto, lift en de hele dag op de krent achter de computer en allerhande lekkers voortdurend voor het grijpen waar je ook gaat of staat. Op een gegeven moment gaan mannen dat merken, aan hun buik, en dat is verkeerd, want buikvet is ongezonder dan vetopslag op benen, heupen en billen, de favoriete voorraadschuren van vrouwen.

Verleiders de baas

Het Voedingscentrum heeft een aantal van die verleiders op een rijtje gezet, en wij van Eigen Kracht vullen in schuinschrift aan waar nodig.

1. Snack en snoep slimmer

Ga de tien-uur trek, de vier-uur dip, de na het journaal-zin en waar je ook allemaal last van hebt te lijf. Kies vaker gewoon iets uit de Schijf van Vijf. Een volkoren boterham, fruit, groente of wat magere yoghurt met muesli. Als je snackt of snoept, neem dan niet te veel. Een patatje met is gewoon niet iets voor tussendoor, sorry. Helemaal waar, maar wij zouden toch vooral graag zien dat er tussendoor meer magere eiwitten worden gegeten en wel om drie hele goede redenen: eiwit gooit de stofwisseling omhoog, dempt de honger en gaat spierafbraak tegen. Niet onbelangrijk voor een Sterke Man, dunkt ons.

2. Drink minder alcohol

Alcohol is een beruchte dikmaker. Het Voedingscentrum raadt aan maximaal 2 glazen per dag te drinken. Neem je glazen onder de loep. Een chique groot glas giet je al snel vol met een dubbele hoeveelheid. Drink vooral koffie, thee en frisdrank zonder calorieen. Check het etiket, want Light is tegenwoordig niet altijd calorieloos! Alcohol en spieren opbouwen gaan niet zo goed samen, en bovendien werkt een oplopend lichaamsvetpercentage de testosteronproductie tegen.

3. Neem normale porties

'Nee' zeggen betekent soms gewoon 'nee' zeggen tegen te veel. Want in een gezond eetpatroon passen alle producten. Van wortels tot chips. Het gaat erom dat je zo vaak mogelijk kiest voor eten en drinken waar je lijf wat aan heeft en zo min mogelijk voor 'lege' caloriebommen. Eet met mate en let ook op wat je eet bij de hoofdmaaltijd: van veel calorierijk beleg zoals grillworst of van elke dag 3x opscheppen word je ook dikker. Sterker nog, van elke dag twee keer opscheppen word je al dikker! Aanvullend advies: schep wat minder vet op en wat meer magere eiwitten als kip, vis en mager rund- of varkensvlees (bestaat!)

4. Zorg voor voldoende beweging

Beweeg iedere dag in ieder geval 30 minuten. Dit hoeft niet altijd sporten te zijn. Ook gewoon fietsen, doe-het-zelfen, tuinieren of achter je vrouw of vriendin aansjouwen door de winkelstraat tellen mee. Aanvullend commentaar: Bouw spiermassa op! Elke kg spiermassa extra gooit de stofwisseling met 60 kcal per dag omhoog. Drie kilo spiermassa opbouwen en je verbruikt bijna 200 kcal per dag meer. Als dat geen lekker eten is...

5. Neem regelmatig een Balansdag

Met een Balansdag compenseer je een dagje te veel. Zo blijf je op gewicht en zorg je ervoor dat gezonder kiezen een tweede natuur wordt.
Ja, die Balansdagen zijn natuurlijk wel verstandig, want het kan niet alle dag feest zijn. In de prehistorie was het zeer zelden feest.
Punt is, een Balansdag kan in conflict komen met het verlangen van een Sterke Man om nog sterker
te worden en flink wat spiermassa aan te zetten, en dan moet je uitkijken met vastendagen.
Stel dat je bijvoorbeeld een dag 1000 kcal meer genuttigd hebt dan je verbruikt, moet je dan de volgende dag in je normale voeding maar even 1000 kcal snijden?
Oplossing, maak het niet te gek, zodat je een volgende dag niet vreselijk in de min hoeft, en als je
toch gaat Balansen, vetten omlaag en magere eiwitconsumptie extra omhoog die dag.