EN  |  FR

Eigen Kracht Challenge: doorpakken

afbeelding bij Eigen Kracht Challenge: doorpakken

Op Eigen Kracht is veel mogelijk: slanker, strakker, sterker worden, kan allemaal, zonder wondermiddelen of rare diëten. Gewoon een kwestie van een duidelijk doel, een goed plan, een beetje pit en vasthouden aan de grote lijnen van wat je voor ogen hebt. En na het deloaden is het weer tijd voor doorpakken. Bij de Eigen Kracht Challenge worden vier sporters zes maanden lang begeleid bij de uitdaging die zij zichzelf hebben gesteld.

De Eigen Kracht Challenge, een traject waarin 4 sporters voor 4 verschillende doelen een half jaar begeleid worden door professionele coaches is geen makkie, en al helemaal niet als er lockdowns zijn die het trainen een stuk lastiger maken. Zie hiervoor ook de introductie van het trainingsthema. Maar, when the going gets tough, the tough get going. Wekelijks zijn er vrijdags op de website en social media vlogs te volgen.

Meike Gaakeer

Sandra van de Kamp: ‘Meike is nu sterker dan ooit, dat heb ik de afgelopen maand al eerder gezegd, maar ik sta er tijdens de training steeds weer van te kijken hoe ze tijdens het gestaag werken aan haar doel: afslanken, fitter worden, spierbehoud, is gegroeid. Ze traint voluit en dat kun je merken aan haar kracht. Maar voluit op een superstrikte manier en dat is echt wat anders dan hoe je dat door de bank genomen ziet in een sportschool. Daarnaast is ze bijna 10 kg afgevallen en dat betekent niet alleen dat ze uitstekend op schema zit naar de 70 kg die ze als streefgewicht heeft aangehouden. En 10 kg scheelt enorm in je bewegingen en je fitheid’. Je hoeft dat ‘gewichtsvest’ niet meer met je mee te slepen. En daar wordt een mens blij van, echt. Je ziet het ook aan Meike, ze straalt.’

Hammer curls

Hammer curls lijken sterk op de standaard dumbbell curls, waarbij je je arm naar buiten draait (supineert). Alleen nu houd je je armen voortdurend in de neutrale positie (handpalmen naar elkaar toe), alsof je een hamer vasthoudt. Je onderarmen worden daardoor meer betrokken en zorgt zo voor een completere en sterkere armontwikkeling.

Abductie machine

De machine voor het trainen van de abductoren kent voor Meike geen geheimen meer en ze pakt met gemak het hele gewichtsblok. De abductoren, overigens, zijn spieren die het bekken stabiliseren en ze zwaaien het been naar buiten toe. Traint met name de gluteus medius (middelste bilspier). Goed om te weten.

Warner Broshuis

Warner komt al aardig in de buurt van zijn natural bodybuilding wedstrijd op 23 april. Coach Sandra: ‘Inmiddels is hij 18 jaar en heeft een snor gekweekt, dat staat wel bij zijn steeds magerder wordende bekkie. Hij is volop bezig met poseren, want dat is echt geen makkie. Dat keihard aanspannen van de spieren tijdens het aannemen van verschillende poses kan best een beetje pijnlijk zijn als je daar niet aan gewerkt hebt. Nu wordt het doorpakken in deze maand, want je energielevel wordt naar het einde toch minder, de stress begint een beetje op te lopen. Tegelijkertijd moet je geconcentreerd en heel strikt trainen om het blessurerisico te minimaliseren. Extra aandacht dus ook voor herstel. Maar Warner heeft een goede discipline en hij is enthousiast over zijn fysieke transformatie. Hij is er ook knapper door geworden, vindt hij zelf. Dat zelfvertrouwen moet hij straks ook op het podium uitstralen!’

Bankdrukken

Bankdrukken is een basisoefening, waarbij meerdere spieren in actie komen. De belangrijkste is de borst, maar ook schouders en triceps moeten stevig werken. Vandaar dat bankdrukken wel ‘the king of upperbody exercises’ wordt genoemd. In deze fase, waarin Warner nog maar drie weken van zijn wedstrijddatum is verwijderd, moet er extra strikt getraind worden om blessures te voorkomen.

Dumbbell Curls

Dumbbell Curls is een klassieke oefening om massa en kracht in de biceps te ontwikkelen, maar pakt ook de brachialis aan, een spier onder de biceps, aan de zijkant van de onderarm, die belangrijk is voor het buigen van de elleboog en dus voor het uitvoeren van de Dumbbell Curls. Strikt uitvoeren betekent goed gebruik maken van de negatieve herhaling van de oefening.

Dossiers: