EN  |  FR

Algemene Periodieke Sport Keuring

afbeelding bij Algemene Periodieke Sport Keuring

Ben je van plan om weer of meer te gaan sporten? Prima natuurlijk, maar ga wel éérst even langs de sportarts voor een sportmedisch onderzoek! Of vind je dat overdreven? Je laat je auto toch ook ieder jaar APK keuren? Nou dan, je lijf verdient minstens dezelfde zorg! Daarom gooien we de volgende stelling in de groep: het moet gebruikelijk worden dat sporters (en dus ook fitnessbeoefenaren) een sportmedisch onderzoek ondergaan. Noem het maar een APSK’tje (spreek uit: ‘apskaatje’).

Fitnessen doe je voor je plezier, gezondheid, uiterlijk of omdat het ‘vet gaaf’ is. Dat je fysiek in staat bent om te fitnessen, vind je waarschijnlijk vanzelfsprekend. Verborgen gebreken in je lijf? Daar sta je niet bij stil. Een beetje fitnessen kan de conditie van je lichaam alleen maar opwaarts stuwen.
Waarschijnlijk is dat ook zo. Maar er bestaat ook een kans dat je sportcarrière een minder voorspoedig verloop heeft. Hoewel fitness niet zo blessuregevoelig is, brengt iedere sport nu eenmaal risico’s met zich mee. En die risico’s kan het ene lichaam gemakkelijker hanteren dan het andere. Bovendien geldt voor iedere sport dat je er je kop bij moet houden en niet als een onbezonnen uitslover zonder enige notie van je eigen capaciteit en beperkingen aan de slag moet gaan. Precies daarom is het verstandig om, voordat je (meer) gaat sporten, een check-up te laten doen. Zo kom je erachter of je wel verantwoord aan de slag kunt gaan, wat je (verborgen) gebreken zijn en waar je eventueel specifiek aan kunt werken. Daarnaast geeft een sportmedisch onderzoek in je beginniveau en weet je naar verloop van tijd wat je vorderingen zijn als je nogmaals een sportmedisch onderzoek laat verrichten.

Soorten sportmedisch onderzoek

Op de voorlichtingssite van sportartsen vind je uitgebreide informatie over de verschillend soorten sportmedisch onderzoek. In het kort zijn er vier soorten sportmedisch onderzoek:

  1. Het ‘basis sportmedisch onderzoek’ is geschikt voor sporters die minder dan 7 uur/week sporten en daarbij geen/weinig problemen hebben. Tevens geschikt voor jeugdsporters.
  2. Het ‘basisplus sportmedisch onderzoek’ is geschikt voor personen die intensief sporten (> 7 uur/week) of dit willen gaan doen en voor sporters met meerdere of steeds terugkerende problemen, of zelf dit onderzoek willen.
  3. Het ‘groot sportmedisch onderzoek’ is geschikt voor personen die zeer intensief sporten en/of die ouder zijn dan 35 jaar, zeker wanneer ze na een periode van jaren inactiviteit weer met sporten willen beginnen. Conditiemeting en beoordeling van de belastbaarheid van het hart zijn de toegevoegde waarden.
  4. Het ‘uitgebreid sportmedisch onderzoek’, ook wel sportmedische keuring, of sportkeuring genoemd, is geschikt voor personen die zeer intensief sporten en daarbij prestatiegericht bezig zijn. Een must voor wielrenners, hardlopers en triatleten.

Wel, of geen keuring

We raden je aan om je eigen gezonde verstand te gebruiken en/of te overleggen met de sportmedische instelling (SMI) bij jou in de buurt, of een sportmedisch onderzoek zinvol is. Ben je gezond, jonger dan 35 jaar en hebben je ouders, broers, zussen, ooms en tantes geen hart- en vaatziekten, dan is een sportmedisch onderzoek niet noodzakelijk. Komen er wel hart- en vaatziekten in je naaste familie voor, dan is een sportmedisch onderzoek wel zinvol.

Een verborgen gebrek. Wat nu?

Stel, je bent overtuigd, je laat je onderzoeken en de sportarts ontdekt een ‘verborgen gebrek’. Wat dan? Toch maar niet gaan sporten? Een sportmedisch onderzoek mag je niet verwarren met een sportmedische keuring. Een sportmedische keuring leidt tot goed- of afkeuring, een sportmedisch onderzoek niet. Voor een aantal sporten is een keuring verplicht, maar dat geldt niet voor fitnessen en verwante sporten. Een sportmedisch onderzoek vindt altijd plaats op vrijwillige basis.
Wanneer de sportarts een sportrelevante afwijking vindt die voor het fitnessen van belang is, dan zal hij of zij je adviseren over hoe je met die afwijking toch verantwoord kunt sporten. Je kunt hierbij denken aan een aanpassing van de trainingsbelasting, specifieke (spierversterkende) oefeningen of aangepast schoeisel of steunzooltjes. 

Intakes bij fitnesscentra

Veel fitnesscentra bieden hun leden bij binnenkomst (en soms ook periodiek) een fysieke test aan. Je vraagt je misschien af of dat niet voldoende is? Een paar opmerkingen zijn hier op hun plaats. In de eerste plaats zijn deze testen niet zo uitgebreid als de sportmedische onderzoeken. Ten tweede worden de testen niet afgenomen door artsen, maar – in de meeste gevallen – door instructeurs. Instructeurs hebben veelal een basale medische kennis, die niet toereikend is om lichamelijke risico’s afdoende in kaart te brengen. En tot slot: fitnesscentra hebben onvoldoende medische apparatuur in huis om een complete medische check-up te verzorgen. 

En dan nog dit

Voor een beetje apk van je auto ben je al gauw een paar tientjes kwijt. Een apk van je lijf kost weliswaar een beetje meer (circa honderd euro voor het meest basale onderzoek), maar veel zorgverzekeraars vergoeden (een groot deel van) de kosten, zodat je uiteindelijk misschien nog wel goedkoper uit bent voor je lijf dan voor je auto. Als je wilt weten of jouw ziektekostenverzekering de kosten dekt, kun je dat hier nazoeken. En als je overtuigd bent van het nut en de betaalbaarheid, kun je hier een SMI bij jou in de buurt vinden.

Dossiers: