EN  |  FR

Lopen voor je leven

afbeelding bij Lopen voor je leven

Wat fietsen voor je conditie, je humeur en je huishoudboekje kan betekenen, beschreven we eerder. Lopen biedt nagenoeg dezelfde voordelen, maar dan nog vrijer, veiliger en visueel aantrekkelijker. En als bonus: beter voor de botten. Vandaar dat we in dit webbericht het advies geven de benenwagen vaker te gebruiken, onder het motto ‘Kom van de bank af!’

Werkgevers proberen hun personeel natuurlijk fit te houden en investeren daar steeds vaker in. Naast good-old fashioned bedrijfsfitness, zijn er nu ook interventies om personeel op de werkplek actief te houden; bijvoorbeeld door het inzetten van zit-sta-bureaus, swoppers en deskbikes. Dat doen werkgevers vooral om het ziekteverzuim terug te dringen en de arbeidsproductiviteit te verbeteren. Prima natuurlijk om deze bureau-interventies als deskercise in te zetten, maar als werknemer kun je ook lekker tegendraads en geheel autonoom met de fiets naar je werk gaan. Op de fiets naar het werk verbrandt vet en houdt benzinegeld in de knip, terwijl forensen met de auto je vet maakt, geld kost, je humeur verpest en het milieu naar de knoppen helpt.

Over het nut van fietsen hebben we het al eerder gehad. Vandaag een pleidooi voor lopen en hoe je makkelijk meer kunt wandelen op een dag. Lopen kan je leven veranderen moet je weten.

Wandelen naar je werk

Vanuit huis helemaal naar het werk wandelen, is niet voor iedereen weggelegd, zeker niet als je de gemiddelde afstand van 20 km van je werk woont. Echter, bijna 40 procent van de Nederlanders werkt en woont binnen dezelfde gemeente. Nu zijn er grote en kleine gemeentes en kan de afstand tot het werk soms aanzienlijk zijn, maar laten we gemakshalve aannemen dat de afstand tussen wonen en werken 5 kilometer is, heen en terug. Dagelijks 5 km wandelen, levert een extra energiegebruik op van een slordige 320 kcal voor iemand van 80 kg; scheelt weer een uurtje in de cardiohoek van de gym. Blijft je energie-inname hetzelfde, dan loop je met zo’n 5 kilometer per dag een kilo vet per maand eraf.

Verder verbetert wandelen je uithoudingsvermogen en juist dat goede uithoudingsvermogen is levensverlengend. Zo is het overlijdensrisico van fitte mensen 5 keer kleiner dan van bankbintjes. Dat is nog eens een lekkere kilometervergoeding!

Moet je vooral tergend langzame stadskilometers in de auto afleggen naar je werk, die er uiteindelijk voor zorgen dat je zwaar gestresst, gefrustreerd en te laat op het werk arriveert? Ga toch lopen! Wandelen is een ideale manier om de zware spits te omzeilen en je stressniveau te verlagen. Scheelt weer een dure mindfullnesstraining.

Beweging sprokkelen

Is helemaal wandelen naar je werk absoluut geen optie? Parkeer dan je auto op een wat grotere afstand van je werk en wandel de resterende afstand. Zeg je op kantoor gewoon dat je de hele weg van huis hebt afgelegd, met twee vingers in je neus. Dat nieuws gaat rond als een lopend vuurtje.

In plaats van de auto, kun je ook met de benenwagen boodschappen doen. De gemiddelde afstand vanuit huis naar een supermarkt ligt afhankelijk van de provincie waar je woont tussen de 0,7 en 1,2 km. Als je vervolgens met je zware boodschappentassen naar huis loopt, heb je er meteen een serieuze farmerswalk op zitten. Goed voor je onderarmen, benen en schouders. Iets te pittig of wil je liever eerst een aanloopje? Gewoon de auto pakken en 300-400 meter van de super parkeren. Noem het dan geen farmers walk maar een serieuze shopping walk.

Moet je je kinderen naar school brengen? Wandel dan samen naar school. Scheelt weer stress en tijd met iedereen in de auto krijgen, parkeerplek vinden, uit de auto hijsen, wegrijden. En wat als het slecht weer is? In de eerste plaats; slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleren en in de tweede plaats; het regent echt bijna nooit!

Als je uiteindelijk alle dagelijkse kilometers voor de korte afstand bij elkaar optelt, kom je eenvoudig weer aan die 5 kilometer, oftewel 320 kcal per dag.

Ploggen

Wandelen in plaats van de auto pakken, is natuurlijk hartstikke goed voor het milieu, maar wil je een nog grotere bijdrage leveren en daarnaast lopen als workout inzetten? Dan is misschien ploggen iets voor jou. Tijdens ploggen, combineer je een looptraining met het oprapen van afval. Tijdens het joggen, pluk je afval van straat en gooi je dat in een vuilniszak die je meeneemt. Door het stop-&-go-karakter van de training, doe je in principe een pittige intervaltraining. Heb je het niet zo op cardio? Maak er dan een krachttraining van door een gewichtsvest aan te doen, te wandelen in plaats van te joggen en squatlunges te maken als je het straatvuil opraapt. Het respect dat je krijgt van wijkbewoners en toevallige passanten is immens.

Oog voor je omgeving

Als je loopt neem je de omgeving veel beter in je op. Je ziet meer plantaardig (flora) en dierlijk (fauna) leven en dat alles heeft een weldadig effect op je humeur. Je komt mensen tegen en maakt een praatje. Lopen is een stuk relaxter en je bent vrijer in je bewegingen, je kunt je pas versnellen of vertragen naar believen en gewoon direct stilstaan als je iets hebt gezien dat je beter wilt bekijken. De pas vertragen op een zebrapad kan ook, maar wordt niet aanbevolen. Hoe autonoom een wandelaar ook is, je moet de goden natuurlijk niet verzoeken!

In bedrijfs(fitness) verzinnen ze soms de gekste dingen om de werknemer in beweging te krijgen. Daar hoef je natuurlijk niet aan mee te doen. Zeg gewoon, ‘Ik fiets en ik loop, maar ik kom wel even naar jullie kijken.’

Dossiers: