EN  |  FR

Strak in het powerpak?

afbeelding bij Strak in het powerpak?

Je hebt powerlifters die met of zonder speciale ondersteunende kleding trainen. In de zogenaamde ‘equipped’ wedstrijden leveren ze hun prestatie vaak strak in een powerpak, die ze een elastische boost geven. Heb je als fanatieke fitnesser iets aan zulke hulpmiddelen? Herstel je er bijvoorbeeld beter van is de vraag in dit webbericht.

Als fanatieke fitnesser ken je waarschijnlijk de uitdrukkingen ‘raw’ en ‘equipped’ trainen. Ze zijn vooral bekend uit het powerliften, waarbij ‘raw’ staat voor bankdrukken, deadliften of squatten zonder ondersteuning (equipped) van speciale kleding. Bij equipped zorgen speciale powerliftpakken in de zakkende fase voor de opbouw van elastische energie die je dan weer helpt explosief omhoog te komen. In powerlifting worden de wedstrijden met (equipped) of zonder (raw) speciale kleding gedaan, als aparte klassen of wedstrijden. In sport wordt meer algemeen ook gebruik gemaakt van ‘compressiekleding’, zoals dat officieel heet. Denk aan compressiekousen voor de benen of sleeves voor de quadriceps, en dergelijke, die mogelijk een beter gevoel van stabiliteit geven en het risico op blessures verlagen.

Voor de gemiddelde fitnesser die geen extreem zware beurten maakt, zou vooral het effect van compressiekleding op herstel zinvol kunnen zijn. In principe zorgt een beter herstel dat je bij een volgende training zwaarder kan tillen. Dat kan voordelig zijn, want zwaarder kunnen tillen, zorgt voor een stevigere trainingsprikkel en daardoor meer groei. Het is echter onduidelijk of het dragen van compressiekleding tijdens en/of na de training er daadwerkelijk voor zorgt dat je sneller herstelt en daardoor zwaarder kan tillen. Daar is in april 2022 verandering in gekomen nadat een groep van Japanse, Britse en Duitse wetenschappers de beschikbare literatuur over compressiekleding en krachttraining tegen het licht hielden. Op basis van de beschikbare literatuur trachtten zij tot een conclusie te komen.

Wat hebben de onderzoekers gedaan

Uiteindelijk hebben de onderzoekers na een stevige zoektocht in de digitale wetenschappelijke bibliotheken 19 artikelen geschikt bevonden om antwoord te krijgen op hun onderzoeksvraag. Die onderzoeksvraag bestond uit twee delen. Enerzijds wilden de onderzoekers weten of het dragen van compressiekleding tijdens krachttraining zorgt voor een beter herstel. Anderzijds wilden de onderzoekers weten of het dragen van compressiekleding na krachttraining voor een beter herstel zorgde. Herstel werd door de onderzoekers gedefinieerd als de prestatie op verschillende soorten inspanningstesten (waaronder maximale krachttesten en plyometrische testen).

Bevindingen

De onderzoekers vonden op basis van de resultaten van de gebruikte studies geen verbetering van het herstel door het dragen van compressiekleding. Toch zeggen de onderzoekers niet dat je je compressiekleding meteen bij het grof vuil moet zetten.

Zo geven de onderzoekers aan dat de hoeveelheid compressie (druk) die de onderzochte compressiekleding gaf niet is gestandaardiseerd. Daardoor is het onduidelijk of er een minimale druk nodig is om het herstel te bevorderen. Misschien zorgt meer compressie voor een beter herstel. Er wordt namelijk gedacht dat de excentrische spiercontractie tijdens training voor spierschade zorgt en een daarop volgende ontstekingsreactie. Het dragen van compressiekleding zorgt voor externe druk op de spier. De externe druk op de spier zou er vervolgens voor kunnen zorgen dat de ontstekingsreactie en zwelling getemperd wordt, waardoor het herstel van de spier sneller verloopt.

Ook waren de tijdstippen tussen het dragen van de compressiekleding en het afnemen van de inspanningstesten niet altijd gestandaardiseerd, waardoor het onduidelijk is of er een vaste tijd tussen het dragen van de compressiekleding en het afnemen van de inspanningstesten moet zitten.

En dus…

Voor fitnessers die toch eens willen experimenteren met compressiekleding, kunnen we nog aanvullen dat het dragen van compressiekleding over het algemeen weinig kwaad kan, met de nuance dat er dus veel verschillende soorten compressiekleding beschikbaar zijn. Zo zullen knee sleeves, of knee wraps minder ondersteuning geven dan een compressiepak met lange pijpen. Heb je bijvoorbeeld een paar knieën die niet zo stabiel voelen, dan is het zinvoller om knee sleeves, of wraps te gebruiken, dan jezelf in een compressiepak te hijsen. Wel willen we nog waarschuwen dat het waarschijnlijk niet handig is om bij elke oefening en set compressiekleding te dragen. Juist door zonder compressiekleding te trainen, verbeter je de actieve stabiliteit van gewrichten en romp, waardoor je wellicht compressiekleding niet nodig hebt.

Het blijft oppassen met ‘elastic power’.

Dossiers: