EN  |  FR

Nieuws

Nieuwsartikelen

Voedingscentrum introduceert nieuw woord: eetdrammen

Woorden doen ertoe, moet het Voedingscentrum gedacht hebben bij het lanceren van een nieuw woord dat moet blijven plakken: eetdrammen. Eetdrammen is ‘Het opdringerig aanzetten tot het eten van ongezond voedsel.’ Eetdrammen gebeurt overal en altijd: van op straat en in de supermarkt tot social media. Thuisbezorgers snellen af en aan. Het lijkt normaal om continue ongezonde producten te eten, maar het zit een gezonde samenleving in de weg. Dat moet stoppen.

Lees meer

Fit voor op tv: de verknipte realiteit van Biggest Loser

The Biggest Loser was een meedogenloze afvalrace die door het Amerikaanse televisiestation NBC van 2004 tot 2016 werd uitgezonden en bijna anderhalf decennium beeldbepalend was voor de worsteling van mensen met ernstig overgewicht. Dat beeld was er niet een van ‘hoe kun je op een gezonde manier afvallen’, maar ‘hoe maken we van obesitas een kijkcijferkanon’ die de kassa keihard laat rinkelen. Antwoord: door er een spek-takel van te maken. Het drieluik ‘Fit for tv. The reality of the Biggest Loser’ is op Netflix te bekijken. Leerzaam en ontluisterend.

Lees meer

Overal eiwit: supermarkt of sportvoedingswinkel?

Je staat voor je dagelijkse boodschappen bij de zuivelafdeling van je buurtsuper. Daar kom je normaal gesproken om je melk, yoghurt, kwark of kaas te scoren, maar dan blijkt het halve schap vol te staan met eiwitverrijkte producten. Ook bij andere afdelingen, zijn er eiwitrepen, eiwitdranken, eiwitrijstwafels, eiwitpannenkoeken en powerpuddinkjes met hoog proteïnegehalte te koop. Langzaam bekruipt je het gevoel... ‘Sta ik nou in een supermarkt of is het een sportvoedingswinkel?’ Kritische consumenten willen het graag weten.

Lees meer

Van beperkt houdbaar tot volledig overbodig

Voor de perfecte covermodellen hoeft er niet meer gezocht te worden in grote stapels foto’s van jongens en meisjes in de ultieme vorm van de dag. Een topvorm die soms maar een paar uur houdbaar is. De visagiste, de fotograaf, de perfecte belichting, de juiste locatie, de catering, de kosten van het hele plaatje en de modellen zelf, uiteraard. Ze zijn allemaal volledig overbodig geworden door de juiste AI-prompt. Over hoe perfectie tot een natuurlijk einde komt.

Lees meer