EN  |  FR

Richtlijnen Goede Voeding 2015

afbeelding bij Richtlijnen Goede Voeding 2015

Het nieuws is je waarschijnlijk niet ontgaan. Op 4 november werden even na 16.00 uur de Richtlijnen Goede Voeding 2015 (RGV2015) bekend gemaakt. Als fitnesser ben je dan natuurlijk ook nieuwsgierig hoe deze nieuwe voedingsadviezen zich verhouden met wat wij van Eigen Kracht geregeld melden en welke voedingswinst er valt te halen met dit nieuwe rapport. We legden de inhoud van dit document langs de Eigen Kracht meetlat en noteerden het volgende:

Van voedingsstoffen naar voedingsmiddelen

De meest opvallende verandering ten opzichte van het vorige advies uit 2006, is dat er niet uitgegaan is van afzonderlijke voedingsstoffen, zoals eiwitten, vetten en koolhydraten, maar dat er aanbevelingen worden gedaan over voedingsmiddelen, zoals melk(producten), peulvruchten en vlees. Daar is voor gekozen omdat een mens voedingsmiddelen consumeert en geen afzonderlijke voedingsstoffen. Bovendien worden de gezondheidseffecten van voedingsstoffen beïnvloed door alle andere ingrediënten van een voedingsmiddel. Verder is het totale rapport van de RGV2015 korter dan de RGV2006 en er is deze keer geen advies voor beweging in opgenomen.

Eet meer hoogwaardig plantaardig eiwit

Voor de inname van eiwit wordt ingezoomd op het belang van plantaardige eiwitten, omdat de plantaardige eiwitbronnen (peulvruchten, soja en noten, o.a.) ook helpen om het ‘slechte’ LDL-cholesterol te verlagen. De praktische richtlijn luidt: tenminste één keer per week peulvruchten op het menu en dagelijks tenminste één handje ongezouten noten te nemen. Deze plantaardige eiwitbronnen leveren voldoende eiwitten met een hoge biologische waarde, en dragen bij aan een verbetering van dierenwelzijn en het milieu. Vegetarische Cleane Kneiters als Hans Kroon en Jürgen Verweijen voeren dit voedingsbeleid al jaren en laten zien dat je daar heel goed spiermassa mee kan opbouwen.  

Wie dierlijke eiwitten op zijn of haar menu wil zetten doet er goed aan om die te beperken. Over eiwitten en gezondheid gaven we eerder een praktisch advies dat prima voldoet aan de nieuwe voedingsrichtlijnen.

Visnieuws en een vet bericht

De opstellers van de RGV2015 concludeerden uit verschillende onderzoeken dat de kans op hart- en vaatziekten verkleind wordt als er één keer per week vis op het menu wordt gezet. Het standaard advies om twee keer per week (vette) vis te eten bleek geen extra gezondheidsvoordeel te bieden. Voor de overige vetten geldt dat het gebruik van meer vloeibare vetten wordt aangeraden, omdat deze het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Dat komt dus goed overeen met het advies dat we eerder gaven in dit webbericht. Over verzadigd vet wordt aangegeven dat deze het beste vermeden kunnen worden, omdat in de bestudeerde onderzoeken blijkt dat mensen die meervoudig onverzadigde vetzuren gebruiken een lagere kans hebben op hart- en vaatziekten dan mensen die verzadigde vetten gebruiken.

Voldoende volkorengranen, beperk suikerrijke (fris)dranken

Voor de inname van volkorengraanproducten kunnen we volstaan met “tenminste 90 gram per dag”, oftewel 3 snee volkorenbrood of een maaltijd met volkorenpasta. Volkorengraanproducten zorgen voor een verlaging van het LDL-cholesterol. In de RGV2015 wordt ook geadviseerd om zo weinig mogelijk suikerrijke (fris)dranken en vruchtensappen te drinken, omdat deze de kans op diabetes vergroten. Vruchtensappen en frisdranken bevatten namelijk evenveel suiker per glas. Frisdranken namen we al vaker op de korrel

Meer groente en fruit, supplementen alleen voor specifieke groepen

Het advies van groente en fruit is naar verhoogd naar “tenminste 200 g groente en tenminste 2 porties fruit”. Het advies komt nu beter overeen met de WHO-richtlijn. De onderzoekers vonden namelijk overtuigend bewijs dat een hogere inname van groente en fruit tot een verlaging van de bloeddruk leidt. Mensen die dagelijks voldoende groente eten hebben een lagere kans op het krijgen van hart- en vaatziekten en beroertes. Voedingssupplementen blijken niet nodig te zijn, tenzij je tot een specifieke doelgroep behoort waarvoor extra inname van vitamines en/of mineralen nodig is door middel van een voedingssupplement. Fanatieke fitnessers zullen zich in de regel tot die doelgroep rekenen. Over supplementen valt ons rijke supplementendossier te raadplegen.   

Wel (filter)koffie en thee, maar liever geen alcohol

Wie dagelijks drie tot vier koppen groene of zwarte thee (zonder suiker) drinkt kan de kans op een beroerte verlagen. Koffiedrinkers doen er goed aan om uitsluitend voor filterkoffie (zonder suiker) te kiezen, om een verhoogd LDL-cholesterol te voorkomen. Daarmee lijken George Clooney en een grote schare cupkoffieleuten een beetje in de problemen te zijn gekomen. Het advies voor alcohol luidt om niet meer dan één glas per dag te nemen, omdat aangetoond is dat het tot darmkanker kan leiden. Bij vrouwen leidt het tot een grotere kans op borstkanker. Voor de fitnesser geldt tevens dat alcoholgebruik ook een ongunstige werking heeft op de opbouw van spieren.

Kortom:

In de RGV2015 zijn de meest recente onderzoeksgegevens duidelijk weergegeven en ze komen goed overeen met wat wij van Eigen Kracht aangeven. De adviezen in voedingsmiddelen vormen een mooie basis voor een vertaling naar praktische richtlijnen voor verschillende voedingsgewoonten van de Nederlanders. Het belangrijkste advies blijft om verleidingen te weerstaan. Voorlopig is het advies samen te vatten als ‘Eet gevarieerd, meer plantaardig, minder geraffineerd en niet overdadig.’

Je vindt de nieuwe richtlijnen hier.

Dossiers: