EN  |  FR

Slechte slapers hebben minder spieren en meer buikvet

afbeelding bij Slechte slapers hebben minder spieren en meer buikvet

Een derde van de Nederlandse bevolking heeft wel eens slaapproblemen. Voor tien tot vijftien procent van de bevolking is slapeloosheid een langdurig en ernstig probleem. Vrouwen hebben twee keer zo vaak last van slaapstoornissen als mannen. Dat is niet alleen nadelig voor je relatie, maar ook voor de verhouding van spek en spieren.

Slechte slapers kennen de psychische gevolgen wel. Geradbraakt wakker worden, narrig aan de sterke ochtendkoffie, humeurig aan je werk beginnen en om elf uur ’s ochtends al weer ernstig naar je bed verlangen. Kortom, slaaptekort is een aanslag op je persoonlijke en sociale leven. Slaaptekort kan echter ook een aanslag op de vorm en substantie van je lichaam zijn. ‘Vroeg naar bed en fris weer op’, was misschien toch een goed advies van grootmoeder.

Buikje? Moeilijk slapen…

Je hebt slaapstoornissen in soorten en maten. Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op slaapproblemen. Een nog niet gepubliceerd onderzoek van wetenschappers van de Johns Hopkins University, toont aan dat te veel buikvet een belangrijke oorzaak is van die slaapproblemen. De onderzoekers splitsten de proefpersonen (allen met diabetes type 2, en zelfs pre diabetes, en slaapproblemen) in twee groepen. De eerste groep volgde een dieet, de tweede groep een dieet en een begeleid beweegprogramma. Beide groepen vielen bijna zeven kilo af, en, opmerkelijk, beide groepen verbeterden hun slaap met twintig procent. Conclusie van de onderzoekers? Beide manieren om af te vallen suggereren dat gewichtsverlies de kwaliteit van slapen bevordert. 

Moeilijk slapen? Waarschijnlijk buikje

Een ander recent onderzoek keek ook naar de fysieke gevolgen van slaaptekort. Onderzoekers van The Pennsylvania State University vonden in een literatuurstudie een verband tussen de slaapduur en obesitas. Minder dan 6 uur slaap per nacht kan al nadelige effecten hebben op de energiebalans, waardoor de regulering van honger- en verzadigingshormonen verstoord kan raken. De hoeveelheid van het hongeropwekkend hormoon ghreline neemt dan toe, terwijl het verzadigingshormoon leptine afneemt. Dan wordt de kans op schranspartijen voor veel mensen ineens een stuk groter.

Slaaptekort, gecombineerd met afvallen, zo blijkt ook uit deze literatuurstudie, kan eveneens nadelig zijn voor de lichaamssamenstelling, omdat dan het spierweefsel relatief meer kan afnemen dan de hoeveelheid lichaamsvet. Met andere woorden, meer spek en minder spieren. Je zou er bijna slapeloze nachten van krijgen.

Trainen, eten, slapen

Spiermassaverlies kun je tegengaan door krachttraining en je aandeel eiwit in de voeding te verhogen. Meer over effecten van slaap vind je hier en hier.

Dossiers: