EN  |  FR

Maurits Brunings: topfitte kneiter

afbeelding bij Maurits Brunings: topfitte kneiter

Maurits Brunings komt uit een sportieve familie en heeft zijn hele leven aan sport gedaan.Van tennis tot judo tot voetbal. Fanatieke ijzervreter sinds zijn 19e, gaat een duurloopje niet uit de weg en combineert kracht en conditie om slow en fast twitch spiervezels optimaal aan het werk te zetten. Levensgenieter in klassieke zin, maar zet af en toe de oogkleppen op. Onlangs liep hij een hele beste tijd op de 10 kilometer van de CPC Loop in Den Haag.

Maurits Brunings, cleane kneiter en posterboy van Eigen Kracht komt uit een sportieve familie en heeft het bewegen als het ware in zijn bloed zitten. Tennissen, tafeltennissen, judo, looptraining, voetballen – dit laatste niet meer in wedstrijdverband maar nog wel steeds op de dinsdagavond met een vriendenteam – en krachttraining, natuurlijk. Dat loopt nog steeds als een rode draad door zijn sportieve leven. Dat begon op de basisschool toen hij werd gegrepen door de fysiek van Sylvester Stallone. ‘Ik wilde er ook zo uit te zien. Dat werd dus opdrukken, optrekken, kniebuigen, crunches, kortom trainen met het eigen lichaamsgewicht als weerstand. Wat betreft dat trainen met het eigen lichaamsgewicht, daarvan ben ik nog steeds een groot voorstander.’

‘Mijn krachttraining doe ik nog steeds driemaal per week. Op maandag, woensdag en vrijdag dertig tot veertig minuten met basisoefeningen zoals deadliften, kniebuigen, dumbbell presses, military presses, dippen, optrekken en dergelijke. Daarnaast heb ik dan nog mijn hardlooptraining, dat doe ik twee- tot driemaal per week.’

Den Haag CPC Loop

Je hebt een 10 kilometer binnen de veertig minuten gelopen, vertel daar eens wat over. 'Dat klopt. Het was de CPC Loop in Den Haag, waar ik woon. In het onderdeel 10 kilometer, ook wel de AA Drink Loop genoemd en wat is uitgegroeid tot een zeer populair onderdeel met wel 10.000 deelnemers. Ik wilde dat parcours binnen de 45 minuten lopen, maar tijdens de loop merkte ik op mijn GPS-horloge dat er een tijd van binnen de 40 minuten in zat. Ik finishte in 39 minuten en 10 seconden. Het ging boven alle verwachtingen moeiteloos en mijn broertje was er om mij te supporten.’

Voorbereiding

Je woog 75 kilogram, heb je dat gewicht voor de loop nog omlaag gebracht? ‘Niet echt, ik woog daar iets meer dan 73 kilogram. Voor een nog betere tijd op de 10 kilometer zal het beter zijn om onder de 70 kilogram te wegen.’ Je lijkt gegrepen door het langeafstandsvirus. ‘Dat is wel waar. Ik wil binnenkort The Royal Ten in Den Haag gaan lopen, ook een tien kilometer loop. Dan hoop ik mijn persoonlijk record met één tot anderhalve minuut scherper te stellen. Dat doe ik dan wel met een lichaamsgewicht rond de 70 kilogram.’ Hoe ziet je voorbereiding voor je komende 10 kilometer eruit? ‘Dan doe ik driemaal per week een duurloop, naast mijn voetbaltraining, een rondje Den Haag - Scheveningen van rond de 8 kilometer in 30 tot 35 minuten.’

Allround fitness

De 10 kilometer binnen de 40 minuten is een eerste mijlpaal. Zit er nog meer in? Een 15 kilometer binnen het uur? Of een halve marathon binnen anderhalf uur? Of een marathon binnen de drie uur? ‘Nee, nee, ik houd het op die 10 kilometer. Die afstand vind ik leuk en kan ik goed aan. Daar hoef ik mijn algemene trainingsschema met krachttraining niet voor te veranderen. Voor zo'n marathon zou ik mijn trainingsschema te drastisch moeten veranderen en ik wil de spiermassa die ik nu heb ook behouden, dus ik houd het op die 10 kilometer. Ik ben geen man van extremen, het is juist die allround combinatie van kracht en conditie waar ik me prettig bij voel.’

Energiebalans

Je werkt momenteel als personal trainer en coacht je cliënten in Den Haag. Krachttraining, hardlopen en fietsen in weer en wind. Hoe zorg je voor de brandstof die daar voor nodig is? ‘Ik let eigenlijk van huis uit al op mijn voeding. Alles draait bij mij om de juiste energiebalans. Mijn energieverbruik is best wel hoog. Met meer aandacht voor het hardlopen, betekent dat dus extra calorieën. Mijn voedingsinname houd ik eigenlijk altijd simpel, ik stem mijn caloriebehoefte af op weekbasis, mijn eiwitinname blijft ongeveer gelijk op alle dagen (2 gram per kilogram lichaamsgewicht), 20-25 procent van de dagelijkse calorie-inname bestaat ongeveer uit vetten en de rest vul ik in met koolhydraten. Afhankelijk van mijn doel stem ik koolhydraten en vetten (meestal koolhydraten) af om de dagelijkse calorie-inname te verhogen of te verlagen. Als iets lichter wegen mijn doel is bijvoorbeeld, dan eet ik op weekbasis 700-1400 calorieën minder dan mijn lichaam nodig heeft.’

Plezier in sporten

Nog steeds plezier in je ontwikkeling als allround sportman? ‘Jazeker! Topfit voelen en topfit eruitzien is altijd mijn doel en ben daar week in week uit fanatiek, maar niet obsessief, mee bezig. Het moet allemaal wel leuk blijven en daarom is er voor mij absoluut meer dan de sportschool alleen. Ga in het weekend af en toe gezellig stappen met vrienden en vriendinnen, ga graag uit eten, vaak naar de film en houd van reizen. Omdat ik door het sporten topfit ben geniet ik nog meer van van het leven. Ik kan het iedereen aanbevelen!’

Uitslag AA Drink Loop

Eigen Kracht posterboy

Instagram

Dossiers: