EN  |  FR

Lorenzo op Eigen Kracht

afbeelding bij Lorenzo op Eigen Kracht

Hij is een fanatieke street style fitnesser, die ook graag buurt bij andere sporten als zwemmen en atletiek. Een allround jongen dus. Sport zit in de genen en zijn opa was worstelaar. Van kinds af aan actief, en draagt een actieve en sportieve levensstijl graag uit. We laten hem hier graag aan het woord.

‘Ik kom uit een hele sportieve familie. Mijn moeder heeft altijd aan groepslessen en hardlopen gedaan, mijn opa was worstelaar. Zij stimuleerden mij om aan sport te gaan doen, het zit dus in mijn genen. Wat betreft krachttraining kreeg ik van hen het advies om te wachten tot ik achttien was. Krachttraining met gewichten leek mij maar saai daarom besloot ik om buiten aan calisthenics te gaan doen.’

 Calisthenics

Voor de lezers die het niet mochten weten, wat is calisthenics precies? ‘Kort samengevat is dat een vorm van krachttraining met gebruikmaking van het eigen lichaamsgewicht als weerstand. Standaardoefeningen (Basics) daarbij zijn pull-ups, push-ups, dips, squats en holds (statische oefeningen) waaronder de front lever, human flag en de back lever. Het is een vorm van krachttraining die voornamelijk buiten beoefend wordt. Zelf train ik ook het liefst buiten op straat in de frisse lucht. In Rotterdam-Zuid of bij mij in de buurt bij Capelsebrug in een speeltuin omdat we hier in de buurt nog geen echt calisthenics park hebben. Ik doe zo’n ‘street-workout’ met andere mannen uit de buurt die net als ik ook het meest op straat trainen. Door samen te trainen, motiveren we elkaar om iedere training weer tot het uiterste te gaan.’

‘Toen ik er drie en een half jaar geleden mee begon, waren het voornamelijk tijdgerelateerde trainingen van bijvoorbeeld één uur lang As Max Reps As Possible (AMRAP). Bijvoorbeeld 44 sets van 20 reps push-ups met een totaal van 880 push-ups in één uur tijd. (Allemaal full ROM uitgevoerd). Hetzelfde deed ik met squats, pull-ups en dips. Daarnaast waren er ook gewoon trainingen waar ik een fullbody-workout deed. 

Trainingen

Hoe vaak train je per week? ‘Toen ik ermee begon was dat zesmaal per week. Tegenwoordig is dat viermaal per week. Dat komt omdat ik fulltime een sportopleiding volg en daarnaast ook nog zo’n tien uur per week in de sportschool lesgeef. Naast het persoonlijk begeleiden geef ik groepslessen bootcamp, HIIT, calisthenics en circuittraining. Tussen alle drukke bezigheden door, plan ik mijn trainingen.’
Na ruim drie jaar calisthenics was Lorenzo flink vooruit gegaan. ‘Ik begon ermee toen ik achttien was. Ik woog toen zo’n 74 kilogram met een vetpercentage van 12%. Na ruim drie jaar intensieve training weeg ik nu met hetzelfde vetpercentage 83,5 kilogram. Ik zie mezelf als een afgetraind persoon, met een natuurlijke ontwikkeling. Burn, Feed, Rest, Win is mijn formule.’ 

Marathonman

Naast calisthenics loop je marathons? ‘Klopt. Toen ik met calisthenics begon deed ik af en toe een tien kilometerloop. En zo stapsgewijs door richting een hele marathon omdat dat was wat mij prikkelde, een extreme uitdaging.

Mijn eerste marathon liep ik in 2014 in Rotterdam, in een tijd van 4 uur 28 minuten en 59 seconden. In 2016 liep ik mijn tweede marathon in een tijd van 4 uur 42 minuten en 46 seconden. Minder snel dan 2014 maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik met zo’n vijf kilogram meer aan lichaamsgewicht liep. In april loop ik mijn derde Rotterdam Marathon en mijn doel is om ooit die 42 kilometer en 195 meter binnen de vier uur te lopen…’ Hoe ziet je training eruit als je je voorbereidt op de marathon? ‘In plaats van viermaal in de week calisthenics, tweemaal looptraining en tweemaal calisthenics. Naar mijn mening sluit calisthenics enorm goed aan bij het doen van lange hardloopduurtrainingen. Dit omdat je met calisthenics veel herhalingen maakt en dus spierconditioneel traint.’ 

Voeding

Bij een dergelijke trainingsintensiteit hoort een gezonde voeding. ‘Volledig mee eens. Gemiddeld eet ik op gevoel zo’n 3500 kcal per dag. Drie grote maaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) en daarnaast veel tussendoortjes. Voornamelijk groente, vlees, vis, eieren, rauwe noten, zaden en fruit zoveel mogelijk biologisch. Ik gebruik ook al een lange tijd vaker per week diverse superfoods zoals rauwe cacaopoeder, macapoeder, goji-bessen, hennepzaad en chiazaad. Hoewel ik van mening ben dat je uit standaard gezonde voeding alles kunt halen wat je nodig hebt om je lijf optimaal te laten functioneren, gebruik ik dat soort dingen dus wel. Eiwitshakes en allerlei supplementen daarentegen niet. Nooit gebruikt ook. Ik zou ook nooit aan doping beginnen. Heel ongezond en het geeft maar tijdelijk resultaat. Gezondheid is je grootste rijkdom (mijn motto: health is wealth). Daar moet je dus heel zuinig op zijn. Dat is een boodschap die ik probeer over te brengen op iedere persoon die ik als trainer/motivator onder mijn hoede heb.’ 

Sportief

‘Momenteel ben ik bezig met een Calisthenics Project in Rotterdam Prinsenland samen met de gemeente. Ze willen een calisthenicspark bouwen in het Prinsenpark, hier in Prinsenland. De bedoeling van dit park is dat jong en oud hier kunnen sporten in de frisse lucht. Een mooi initiatief, er is toch niets mooier op deze wereld dan sportief/gezond bezig te zijn en daarnaast elke keer een nieuwe uitdaging voor jezelf te zoeken…’  

Facts

Naam: Lorenzo Verstraten

Bijnaam: Lorenzo Gio

Geboren: 24 maart 1995

Geboorteplaats: Capelle aan den IJssel

Woonplaats: Rotterdam Prinsenland

Lengte: 1.85 meter

Lichaamsgewicht: 83,5 kilogram

Sporten: Zwemmen, atletiek, basketbal, free running, calisthenics

Opleiding:  Sport College Albeda Rotterdam-Zuid

 Facebook: Lorenzo Gio

Instagram: Lortjeee

Dossiers: