EN  |  FR

Zeven superfoods voor bodybuilders & fanatieke fitnessers

afbeelding bij Zeven superfoods voor bodybuilders & fanatieke fitnessers

Websites en magazines bombarderen het ene na het andere voedingsmiddel tot ‘superfood’: een voedingsmiddel dat, als je het maar vaak genoeg eet, positieve effecten op je lichaam en gezondheid zou hebben. Daarbij zitten nogal wat producten die interessant zouden zijn voor mannen en vrouwen die hard werken voor een lichaam met meer spieren en minder vet. We zetten er zeven voor je op een rijtje en sluiten af met een paar milde mitsen en maren.

Amandelen

Een ideale snack voor iedereen die gezond wil blijven en op z’n gewicht let, waarover deze website al eerder heeft geschreven. Bevat eiwitten, goede vetten en weinig koolhydraten. Voeg je ze toe aan je dieet, dan verbetert je cholesterolhuishouding en de hoeveelheid vetten in je bloed, en vermindert je kans op hart- en vaatziekten. Tegelijkertijd slaag je er, dankzij de verzadigende werking van dit superfood, beter in je lichaamsgewicht in de hand te houden. Voor elk amandelnootje dat je eet, eet je van andere voedingsmiddelen kennelijk iets minder, claimen wetenschappelijke studies. Die zijn overigens wel allemaal gefinancierd door organisaties voor amandeltelers. Dus maak het niet te gek met je amandelen.

Bier

Bier was vroeger gewoon alcohol, een drug waarvan je bij overmatig gebruik merkwaardig gaat praten, rare dingen doen en je lichaamsvetpercentage als een speer omhoog schiet. Die tijd is voorbij. Tegenwoordig vertellen studies – en websites vertellen het ze na – dat bier goed is voor je skelet. Dat komt omdat bier zo’n goede bron van silicium zou zijn. Wat al die biervriendelijke berichten er niet bijzeggen is, dat silicium in bijna alle plantaardige levensmiddelen zit. In drie dadels zit 7 mg, in een banaan 5 mg, in een portie boontjes 8 mg. Ook thee kan een goede bron van silicium zijn. Voedingswetenschappers vermoeden dat je aan 40 mg silicium per dag genoeg hebt. Die hoeveelheid kun je prima halen zonder bier.

Granaatappel

Neem elke dag een glas granaatappelsap, en je bloedvaten zijn beschermd tegen aderverkalking. Bovendien stijgt volgens dierstudies je testosteronspiegel.Tenslotte helpt granaatappelsap, waarschijnlijk dankzij zijn stimulerende werking op de aanmaak van vaatverwijdende stoffen in bloedvaten, mannen aan een hardere erectie. Volgens een heuse wetenschappelijke studie. Die is betaald door een producent van granaatappelsap.

Green Coffee Bean

Ongebrande – en dus nog groene – koffiebonen zijn een superfood op punt van doorbraak. Afslanksupplementen met extract van de groene koffieboon liggen al in de winkels, en op beurzen leuren producenten met sportrepen die Green Coffee Bean bevatten. De plantenstoffen in de groene koffieboon zouden de opname van glucose door spieren moeten verhogen waardoor je – schrik niet – in twaalf weken 8 kg kunt afvallen. Volgens een wetenschappelijke studie, die niet vertelt wie het onderzoek heeft bekostigd. Dat heeft blogger en diëtist Diane Kress achterhaald. Volgens Kress was het geld voor de studie afkomstig van een producent van Green Coffee Bean-producten. Voor meer dr. Oz, zie hier en hier.

Kersen

Bodybuilders herstellen sneller van hun workout als ze dagelijks een flesje peperduur kersensap drinken. De fenolen in het sap remmen de ontstekingen na een workout, en verminderen daardoor de beschadiging van het spierweefsel en de spierpijn, denken Britse sportwetenschappers. En nou mag jij raden wie dat onderzoek heeft betaald…

Melk

Als je na je krachttraining een halve liter magere melk drinkt, en een uur later nog eens een halve liter melk soldaat maakt, dan bouw je meer spieren op en verlies je meer vet dan wanneer je na je workout uitsluitend snel opneembare koolhydraten drinkt. Da’s wetenschappelijk bewezen. Mede dankzij een financiële bijdrage van de zuivelindustrie. 

Vis

Als je wilt afvallen, dan heb je meer aan een dieet waarin je vis gebruikt als magere eiwitbron, dan aan een dieet met kipfilet, biefstuk en steak als magere eiwitbronnen. Magere vis is een goede bron van selenium en jodium, bevat taurine en de eiwitten uit vis hebben kennelijk een extra afslankende werking, zo meldden IJslandse voedingswetenschappers in 2009. Ze werden betaald door het IJslandse ministerie van visserij en de nationale visserijsector. Vis is een belangrijk exportproduct van IJsland. 

Haken en ogen

Wetenschappers en tekstschrijvers voor gezondheidswebsites hebben inmiddels honderden gewone en exotische voedingsmiddelen uitgeroepen tot ‘superfood’, maar we laten het voor even bij de zeven van hierboven. Ze maken duidelijk waarom we moeite hebben met de superfood-hype.

Positief aan de superfood-trend is dat ze mensen weer bewust maken van de waarde van alledaagse, eerlijke en onversleutelde voedingsmiddelen. Die, en niet allerlei industriële producten of supplementen, vormen de basis van een gezond dieet waarmee je als sporter progressie kunt maken. Elke diëtist zal je vertellen dat amandelen gezonder zijn dan candybars, dat granaatappel- en kersensap gezonder is dan frisdrank, en dat kabeljauwfilet gezonder is dan een frikadel.

Maar aan de andere kant maken de zeven voorbeelden ook duidelijk dat er achter bijna elke juichende publicatie over een superfood financiële belangen schuil gaan. De studies zijn niet in de eerste plaats bedoeld om jou gezonder te laten eten, maar om een product in een goed daglicht te stellen. Het gevaar van de superfoodshype is dat mensen zich er teveel door laten leiden, en een modieus dieet gaan volgen met – we noemen maar wat – groene thee, acaibessen, grapefruits en broccoli. Al die superfoods passen prima in een gezond dieet, maar een dieet dat uitsluitend uit die superfoods bestaat is onevenwichtig, ongezond, en uiterst ineffectief als je spiermassa wilt opbouwen en lichaamsvet wilt kwijtraken.

Wil je weten hoe een uitgebalanceerd dieet van een naturelsporter eruit kan zien? Klik dan hier.

Dossiers: