EN  |  FR

Zumba: swingen zonder blessures

afbeelding bij Zumba: swingen zonder blessures

Er zijn er van die fitnessrages die lang een sluimerend bestaan leiden en dan plotseling wereldwijd doorbreken. Met Tae Bo, waar je overigens weinig meer van hoort, ging dat zo. Hoewel plotseling? Een uitgekiende marketingstrategie kan alles ‘muy rapido’ op de kaart zetten. En dan, na groot succes, duikt bijna even plotseling het spook van de blessures op. Ai, caramba! Het zal toch niet waar zijn…

Zumba, letterlijk snel bewegen en lol hebben, is een dansworkout, gebaseerd op Latijns Amerikaanse dansvormen, bedacht door Alberto ‘Bete’ Perez, een Colombiaanse danser en choreograaf uit Miami. Het was een toevalstreffer. Perez vergat midden jaren ’90 een keer zijn workoutmuziek, improviseerde wat met de wel aanwezige Latin dansmuziek en Zumba was geboren.

In de markt gezet

Zumba sloeg aan en in 1999 vertrok Perez naar Amerika, land van de ongekende mogelijkheden, om zijn fortuin te maken. Aldaar kwam zijn creatie maar moeilijk van de grond, tot Perez in 2001 ging samenwerken met twee slimme zakenmensen. Zij bedachten een gehaaide marketingstrategie en Zumba werd met succes uitgerold in Amerika. Vanaf 2005 maakte de rest van de wereld kennis met deze danceworkout en volgden er talloze varianten als Shbam van Les Mills, de bedenker van de eerste pre-choreografie Pump.

Het verhaal van Zumba lijkt op veel van dit soort fitnessrages, als bijvoorbeeld Tae Bo van Billy Blanks, de rage van de jaren ’90. Blanks ontwikkelde zijn workout, een combinatie van dans- en vechtsportbewegingen eind jaren ’70 van de vorige eeuw om pas vijftien jaar later door te breken na een zakendeal met een marketingbureau. Tae Bo is inmiddels beduidend minder prominent, maar daar zit Billy niet mee.

Zumba claimt, na tien jaar in de schijnwerpers, veertien miljoen beoefenaren te hebben, verspreid over 151 landen

Plezier versus blessures

Tae Bo is altijd omringd geweest door verhalen over overbelastingsblessures. Toch is daar nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Voor Zumba geldt hetzelfde. De verhalen over blessures zijn afgeleid van het onderzoek naar dansgerelateerde blessures in het algemeen. Die zijn namelijk wel uitgebreid onderzocht.

Een tweede bron, ook wat Zumba, betreft, zijn zogenoemde ervaringsgegevens. Altijd goed voor een smeuïg verhaal, maar zeer van het gehalte van een open deur. De strekking van de boodschap van deze ervaringsgegevens is meestal; als je het overdrijft, kun je geblesseerd raken. Tja, en als je teveel bier drinkt, kun je dronken worden. De een al na twee flesjes, de ander na een halve krat.

Voorkomen is beter dan strompelen

Net als bij iedere vorm van bewegen geldt, voorkomen is beter dan onvoorzichtig en onvoorbereid ergens aan beginnen, om even later als een zombie de deur uit te strompelen. Enkele voor de hand liggende tips om te swingen zonder blessures

  1. Kies voor een niveau dat bij je past
  2. Check of de instructor van het fitnesscentrum de juiste opleiding heeft
  3. Kies schoenen met niet al te stroeve zolen
  4. Probeer, voor je begint, hoe de vloer aanvoelt van de locatie waar je je Zumba-workout doet (ook thuis als je de dvd’s gebruikt).
  5. Zorg dat je voldoende ruimte hebt om te bewegen
  6. Ken je beperkingen. Doe alleen mee met die bewegingen, waarvan je aanvoelt dat je ze aankunt.

 

De basisbewegingen van Zumba zie je in dit filmpje.

Dossiers: