EN  |  FR

Een fruitige, maar onaangename verrassing

afbeelding bij Een fruitige, maar onaangename verrassing

‘Goed bezig’, denk je als je een glaasje ‘jus’ naar binnen klokt. Daarmee krijg je wel wat vitamine C binnen, maar als je wilt afvallen of op gewicht wilt blijven, dan is het goed te beseffen dat zo’n fris en fruitig tussendoortje meer calorieën bevat dan je waarschijnlijk besefte. Dat, tenminste, maakt een onderzoek onder Britse consumenten duidelijk. Een vruchtensapje blijkt een ‘zoete knauw’.

Met alle verschillende soorten keurmerken, onleesbare productinformatie en suggestieve reclamecampagnes is het begrijpelijk dat het niet altijd even duidelijk wat en hoeveel je binnen krijgt. Je valt dan snel terug op vertrouwde ‘waarheden’: vruchtensap is gezond, van frisdrank word je dik. Ook Britten vertrouwen op dit mechanisme. Onterecht, zo blijkt uit een studie van de Universiteit van Glasgow. Daar krijgt je vertrouwen toch weer een ‘zoete knauw’.

Meer dan je denkt

Een team onderzoekers onder leiding van professor Naveed Sattar vroeg ruim tweeduidend Britten aan te geven hoeveel theelepels suiker zij dachten dat in bepaalde drankjes als een glas sinaasappelsap, een energiedrankje, een appelsapje of een glas cola zat. Opmerkelijk genoeg overschatten de ondervraagden de hoeveelheid suiker in frisdranken, maar onderschatten ze ze de hoeveelheid suiker in vruchtensappen stevig. Mede daardoor krijgen ze veel meer calorieën binnen dan ze zelf verwachten. Gebaseerd op de totaal ingenomen non-alcoholische dranken blijkt het een inname van bijna honderd gram suiker, hetgeen overeenkomt met zo’n vierhonderdenvijftig kcal per dag, ruwweg een kwart van de dagelijks benodigde energie voor de gemiddelde vrouw. Bijna een kwart van de ondervraagden geeft aan die sapcalorieën niet mee te tellen als ze op een dieet zijn en bijna de helft zegt dat ze het dagelijks consumeren van drie, vier glazen sap niet compenseren door minder te gaan eten.

Misleidend imago

Volgens ‘stofwisselingsspecialist’ Sattar worden mensen misleid door het ‘gezonde imago’ dat vruchtendranken hebben. Maar dat imago zegt dus niets over de hoeveel calorieën die ze doorgaans bevatten. Een ander aspect dat wellicht meespeelt bij de hoeveelheid ingenomen vruchtensappen is, dat het drinken van een glas jus d’orange of appelsap nauwelijks een gevoel van verzadiging geeft. Misschien wel even een ‘suikerkick’, maar weinig belet je om een uur later weer een glaasje ‘zonneschijn’ te drinken. Maar ook daar speelt de voedingsindustrie met nieuwe ‘functional foods’ al weer op in door sapjes en dranken te ontwikkelen die wel voor die verzadiging zorgen.

Schrap de sapjes

Dat het schrappen van de sapjes dagelijks heel wat overtollige calorieën kan schelen (1,5-2 kg per maand), wil natuurlijk nog niet zeggen, dat je niet af en toe van een lekker glas versgeperst sinaasappelsap mag genieten. Prima, maar een verstandige basisregel blijft dat je de sapjes beter links kunt laten liggen, niet alleen vanwege weinig verzadiging, maar ook van de extra suikers die sapjes doorgaans bevatten. Overigens kun je met veel lekkere melkjes en yoghurtjes ook beter matig tot zeer matig zijn. Water is nog steeds een prima alternatief als het om vochtaanvulling gaat.

Het onderzoek van de Universiteit van Glasgow vind je hier.

Een hele vervelende populaire sinaasappel hier.

Dossiers: