EN  |  FR

Kaatsu: afknijpen die spieren?

afbeelding bij Kaatsu: afknijpen die spieren?

Het komt uit Japan en je spieren schijnen er geweldig van te groeien. Het heet Kaatsu-training, maar heeft onder de naam ‘Occlusie-training’ al meer bekendheid gekregen. In een notendop gaat het om het met een tourniquet afknijpen van de spieren om de bloedtoevoer naar armen of benen af te remmen. In combinatie met zeer lichte gewichttraining zou het wonderen doen voor je spiergroei. Kortom, het nieuwe trainingsmotto lijkt ‘don’t go with the flow!’ te zijn.

In het jaar 2014 zal een op de vier Japanners 65 jaar of ouder zijn. En ze worden al zo oud. Met een gemiddelde van 85 jaar voert de Japanner de wereldranglijst van langst levende stervelingen aan. In de supermarkt banen daar handenvol honderdjarigen naar de schappen met verse vis, die het geheim zou zijn van hun duurzaamheid. Maar al die krasse knarren zorgen natuurlijk wel voor een ‘probleem’: de vergrijzing, met alle bijgaande zaken als verzorging, medische kosten en de duur van de pensioenen. Om in ieder geval de kosten van verzorging en verpleging enigszins te drukken, probeert men in Japan van alles om de hoogbejaarden fit en zelfstandig te houden. Een zekere heer Sato ontwikkelde Kaatsu en zag er een geweldige kostenbesparende trainingsmethode voor ouderen in. Kaatsu betekent in het Japans ‘het opvoeren van druk’. Bejaarden onder druk zetten om de kosten te drukken, er zit een ijzeren logica in.

Oud én jong

Dat wat voor ouderen werkt misschien ook werkt voor jongeren, was de gedachte die deze trainingsmethode bekend maakte bij bodybuilders en fanatieke fitnessers, altijd op zoek naar een manier om de fysiek te verbeteren. Het gezaghebbende tijdschrift van de NSCA publiceerde er onlangs een artikel over. De conclusie was dat laag intensieve occlusie- training (50-100 mmHG) een unieke manier was om spiergroei te bevorderen. Het trainen met gewichten op 20% van de 1RM met gemiddelde (vasculaire) occlusie liet al na drie weken duidelijke resultaten zien. De training moet er ongeveer als volgt uitzien: 3 tot 5 sets tot duidelijk merkbare vermoeidheid (dus niet tot je geen herhaling meer kan maken) met korte rustpauzes. De geremde bloedtoevoer zorgt voor een aantal gunstige fysiologische reacties, met name een groeihormoonpiek die hoger is dan gevonden is bij trainingen met een grotere belasting. Het artikel sluit af met de opmerking dat ‘occlusie-training geschikt is voor personen die niet kunnen trainen met een zware belasting vanwege gewrichtspijn, bijvoorbeeld, of patiënten die moeten herstellen na een operatie of bij hartrevalidatie, sporters die moeten aftrainen, en astronauten’ (het mee de ruimte in nemen van bergen ijzer kost namelijk heel veel brandstof).

Uitkijken met afknijpen!

Ontwikkelaar Sato waarschuwt dat mensen moeten uitkijken met het afknijpen van armen of benen, want de bedoeling is niet dat je de zaak zo afknijpt dat er helemaal geen bloed meer door kan stromen, want de kans op bloedstolling, bijvoorbeeld, is bepaald niet denkbeeldig. Zelf heeft hij een half jaar met verschillende gradaties van druk geëxperimenteerd om tot een voor hem gunstige vorm van Kaatsu te komen. De veiligheid van deze trainingsvorm moet nog verder onderzocht worden. De vraag is dan ook in hoeverre deze manier van trainen nut heeft voor fitnessers die gewoon all out kunnen trainen. Wie zich verder in occlusie-training wil verdiepen, kan terecht bij het internationale tijdschrift van Kaatsu. Meer over Kaatsu vind je ook hier.

Dossier: