EN  |  FR

Stefan Kohlbrugge: de vruchten van ijzer op zolder

Stefan Kohlbrugge is een fysiotherapeut met een geheel eigen kijk op krachttraining. De trainingsmaat van Cleane Kneiter Jurgen Verweijen, haalt een groot deel van zijn progressie uit de sportieve concurrentie met zijn oersterke vegetarische vriend. Bijzonder is verder dat zeventig procent van hun training plaatsvindt op de zolder van Jurgen. ‘Voor de overige dertig procent ga ik naar het sportcentrum van de TU Eindhoven.’

Over een bijzondere symbiose en een gezondheidsbevorderende wijze van krachtsport, praat Eigen Kracht met Stefan Kohlbrugge. Geboren op 24 augustus 1986 in Eindhoven, waar hij nog steeds woont en werkt als fysiotherapeut. Aan welke sportieve activiteiten deed Kohlbrugge voordat hij aan het ijzer verslaafd raakte? ‘Vanaf mijn achtste deed ik aan judo, bij Essink Sportcentrum. Als bruine bander deed ik mee aan de Brabantse kampioenschappen. Toen mijn judotrainer stopte, ben ik na zes, zeven jaar judo ook gestopt om me daarna volledig op tennis te richten. Dat heb ik tot en met mijn achttiende gedaan. Op mijn zestiende  ben ik begonnen met krachttraining en ging ik mee met mijn vader en broer naar het fitnesscentrum. Ik was een mager mannetje en hoopte wat zwaarder te worden. Woog bij een lengte van 1.87 meter ergens tussen de 65 en 70 kilogram…’

Stefan Kohlbrugge

De voordelen van vrije gewichten

Dat lukte? ‘Zeker. Toen ik wat zwaarder werd, kwam dat mijn snelheid bij het tennissen niet ten goede. Reden dus om na twee jaar krachttraining toch maar met tennis te stoppen. Ik volgde wat betreft krachttraining mijn vader en broer. Zij trainden met name veel op apparaten. Mijn armen en schouders groeiden redelijk snel en waren zichtbaar mijn sterke punten. Dus mijn confrontatie met het ijzer was een succeservaring. Qua omvang bleven toentertijd mijn borst en rug wat achter.’ Al snel echter ontdekte ik de voordelen van vrije gewichten en maakte ik steeds minder gebruik van apparaten. Sinds ik met Jurgen op zijn zolder train, gebruik ik bijna uitsluitend vrije gewichten. Vertel iets over je ontwikkeling qua training. ‘Als je serieus aan krachtsport doet en dat zonder verboden spierversterkende middelen, is rust heel belangrijk. Dus zesmaal per week trainen is wat mij betreft uit den boze. Jurgen en ik trainden in de afgelopen jaren één grote spiergroep per dag. Dit heeft ons qua kracht ver gebracht. Sinds kort zijn we overgestapt op afwisselend upper body en lower body dagen en na één of twee setjes op pure kracht met frisse spieren, schakelen we over op supersets. Dit lijkt ideaal voor de combinatie van trainen op pure kracht en hypertrofietraining. Dit alles in het kader om progressie af te dwingen.’ 

De last van zware beentraining

Klopt het dat benen lange tijd ‘gemeden’ werden? ‘Helemaal waar. Op de een of andere manier waren de benen niet mijn favoriete spiergroep. Ik had grote moeite de discipline op te brengen om iedere week minstens een keer benen te trainen. Nog steeds vind ik dit de zwaarste trainingen, maar sinds we met vijf, zes jongens in het sportcentrum van de TU ‘ Friday-legday’ hebben geïnitieerd, is de beentraining een wekelijks terugkerend fenomeen geworden. Wetenschappelijk is men het nog niet eens over de voor- of nadelen van het zo diep mogelijk kniebuigen. Wat is jouw opinie als fysiotherapeut? ‘Het hangt heel erg van de bouw van de sporter af. In sommige gevallen is diep squatten niet mogelijk. Is het daarentegen wel mogelijk, dan ben ik voor de diepe squat. Feit is wel dat ik als fysiotherapeut in mijn praktijk veel te maken krijg met knieblessures ten gevolge van het verkeerd kniebuigen.’ Wat doe je zelf het liefst? ‘  Squatten met een volledige bewegingsuitslag. Helaas hebben mijn enkels van nature een zeer beperkte beweeglijkheid, wat betekent dat het echte ‘ars-to-the-grass’-principe voor mij niet opgaat.

Stefan Kohlbrugge

Doelgericht zonder wedstrijden

Voor fanatieke krachtsporters is het toch wel bijzonder dat jullie krachttrainen zonder wedstrijddoel. Dat maakt jullie als natural sporter extra interessant. Vertel iets over je symbiose met Jurgen als trainingspartner. ‘Tijdens de trainingen op zolder houden wij elkaar scherp in de gaten waar het gaat om de technische uitvoering van de oefeningen. Daarbij hebben we ook een onderlinge competitie per oefening.’ Noem eens wat van je persoonlijke records. ‘Met schuindrukken met een halter is dat 150 kilogram, met een strikte front press 102,5 kilogram, biceps curls met dumbbells van 36 kilogram en pull-ups doen we met 70 kilogram aan de weightbelt.’ Met name is je front press indrukwekkend. In 1948 won zwaargewicht Bram Charité op de Olympische Spelen in Londen een bronzen medaille bij het gewichtheffen. Charité werd in totaal zes keer Nederlands kampioen. Zijn grootste succes behaalde hij op de Olympische Spelen van 1948 in Londen. Achter de Amerikanen John Davis en Norbert Schemansky werd hij derde door 127,5 kg te drukken. Wat Charité met jou gemeen heeft is dat hij zijn prestaties net als jij clean deed. Dit even als leerzaam tussendoortje.

Maximaal voor gezondheid

Je traint niet meer zoals in den beginne zesmaal per week? ‘Nee, dat is nu heel bewust wat minder. Voor een natural ligt de balans tussen trainen en rust toch anders. Gemiddeld zitten we op drie tot vier trainingen per week.’ Hoe lang duurt bij jullie een krachttraining? ‘  Dat ligt eraan hoe gezellig het is! Maar meestal plusminus een uur, maar vooral op upper body days is dat wel een uitdaging.’ Is hypertrofietraining nog steeds je hoofddoel? ‘Nee, dat is het al een tijd niet meer. De competitie die ik heb met Jurgen staat centraal. Waarom? Omdat we even lang zijn, min of meer even sterk zijn en het alle twee doen met een specifiek gezondheidsdoel voor ogen. Ik ben er van overtuigd dat de manier waarop wij aan krachttraining doen, heel erg goed voor de gezondheid is. Daarbij komt dat we beiden op zoek zijn naar de diepere lagen van de natuurlijke capaciteit van de mens. Tegenwoordig lijken krachtsport en verboden spierversterkende middelen onverbrekelijk met elkaar verbonden. Een short cut naar snel succes. Men lijkt de kracht van het eigen vermogen vergeten te zijn. Jurgen en ik zijn constant bezig om het optimale uit iedere oefening te halen. Iedere training is opnieuw een experiment. Met one-rep-maximums als slagroom op de pudding.’

Conditie

Over gezondheid gesproken, veel bewegingswetenschappers beweren dat krachttraining in combinatie met cardiotraining optimaal is. In jouw trainingsprogramma mis ik dat aërobe deel. ‘Dat is waar. Maar… sinds enige tijd voetballen we op zondag. Ik merk dat mijn conditie wat stapjes voorwaarts heeft gemaakt.’  Een keer per week wat doen aan conditietraining is wel wat magertjes. ‘Zie het zo. Voordat we gingen voetballen, deed ik helemaal niets qua training voor conditioneel vermogen. Een flinke stap voorwaarts gezet dus…’Samen met Jurgen zijn jullie op zolder bezig met een soort van krachtsportexperiment. Slijpen aan de techniek van iedere oefening. Elkaar de maat nemen middels een gezonde competitie. Gezamenlijk vechten tegen het valse beeld dat het professionele bodybuilding de jeugd voorspiegelt. Pet af! ‘Dank! Als we door te zijn wie we zijn aan de gezondheid van onze medesporters kunnen bijdragen, dan doen wij dat graag.’ Tenslotte, wat levert het krachttrainen je op in je privéleven? ‘Zelfvertrouwen, succeservaring, doorzettingsvermogen, weerbaarheid en het kunnen omgaan met tegenslag.’