EN  |  FR

Maurits Brunings: trainen zonder obsessie

Cleane Kneiter Maurits Brunings (29) is de afgelopen jaren steeds meer ‘het gezicht’ van Eigen Kracht geworden. Niet voor niets is hij geregeld sidekick van Eigen Kracht op wedstrijden en evenementen. Een allround sportman die met een lengte van 1.75 meter met een lichaamsgewicht van 75 kilogram ‘perfect in zijn vel zit’ zoals hij tijdens een update van zijn profiel zelf zegt.

Maurits: ‘Ik kom uit een sportieve familie en heb mijn levenlang aan sport gedaan. Tennissen, tafeltennissen, judo en voetballen. Voetballen vond ik het leukst en dat doe ik nog steeds met een vriendenteam in de zesde klasse.’ Daarbij loopt krachttraining als een rode draad door zijn sportieve leven. ‘Ik zat op de basisschool toen ik Sylvester Stallone in de film Rambo zag. Dat werd dus opdrukken, optrekken, kniebuigen, crunches, kortom trainen met het eigen lichaamsgewicht. Dat trainingsregiem heb ik dagelijks tot en met mijn achttiende gedaan.’

Begin

Behalve thuistrainen heb je ook veel aan looptraining gedaan. ‘Klopt. Maar door een hardnekkig blessure -  een jumper’s knee – moest ik daarmee stoppen. Kon zelfs lange tijd niet voetballen. Nu gaat dat laatste gelukkig weer. In plaats van lopen zit ik tegenwoordig dagelijks minimaal een uur in een hoog tempo op mijn mountainbike.’ Pas op je negentiende ging je voor het eerst naar de sportschool. ‘Inderdaad. Na me eerst te hebben verdiept in de verschillende trainingsmethoden, begon ik met een splitschema van druk- en trekoefeningen. Het zogenaamde ‘push-pull’-systeem. Toen ik merkte dat ik geen vooruitgang meer boekte, ben ik op advies van krachttrainer Hans Kroon overgestapt op een ‘full upperbody’- en ‘full lowerbody’- splittraining gaan doen.’

Full Body

Inmiddels is die aanpak vereenvoudigd. ‘Klopt. Mijn huidige krachttraining is heel simpel. Driemaal in de week, op maandag, woensdag en vrijdag doe ik een ‘full-body’-training. Ik werk van grote naar kleine spiergroepen en gebruik zoveel mogelijk de klassieke basisoefeningen met vrije gewichten in combinatie met bodyweight-oefeningen.’ Oefeningen zoals? ‘Deadliften, pull-ups, push-ups, military presses, dippen zitten standaard in mijn krachttraining. Uitgangspunt is dat ik met genoemde basisoefeningen meerdere spiergroepen tegelijk prikkel. Gemiddeld zo’n drie sets van 6 tot 12 reps.’ Hoe lang duurt zo’n krachttraining? ‘Maximaal veertig minuten.’ Vertel iets over je trainingsintensiteit. ‘Ik train nooit met maximale gewichten. Dus de laatste drie, vier reps knokken met het gewicht is iets, dat ik absoluut niet doe. Ik let erop dat ik iedere oefening technisch zo perfect mogelijk uitvoer. Daarom neem ik ook voldoende rust tussen de sets. Gewicht pak ik altijd op gevoel. Voel ik me goed, dan pak ik wat meer gewicht. Voel ik me door drukte op mijn werk wat minder goed, dan pak ik wat minder gewicht.’ 

maurits deadlift

Voeding        

Ook je voedingsbeleid is in de loop der jaren veranderd. ‘Zeker en dat komt doordat ik naast driemaal krachttraining per week en een voetbalwedstrijd op zaterdag ook nog dagelijks een uur op mijn mountainbike race. Daardoor is mijn energieverbruik wat hoger komen te liggen. Rond de 3000 calorieën om op gewicht te blijven.’ Nieuw is ook geen brood meer als koolhydraatleverancier? ‘Nee, ik ben al enige tijd overgestapt op havermout voor de broodnodige brandstof. Om precies te zijn voor het ontbijt 100 gram havermout aangemaakt met water en 30 gram melkpoeder en wat fruit. Daarna als eerste tussendoortje een hele komkommer, 300 gram tomaatjes en 150 gram worteltjes. Lunch is een bakje magere kwark met fruit. Mijn tweede tussendoortje ’s middags is hetzelfde als mijn eerste ’s ochtends.  Mijn diner bestaat uit drie eitjes met groentes in de vorm van een groenteomelet. Ik heb alle vlees vervangen door eieren. Ik zorg er wel voor dat ik twee gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht binnen krijg. Mijn goede vetten haal ik uit eieren, avocado en noten.” Gebruik je nog iets voor en na de krachttraining? ‘Ja. Voor iedere training pak ik wat fruit en na iedere training weer een portie fruit en eiwitpoeder op waterbasis. Tegen alle adviezen in pak ik vlak voor het slapen gaan een portie havermout.’

Muscle Beach

Vertel iets over je bezoek aan Muscle Beach. Dit was de tweede keer dat ik naar LA ging om Gold’s Gym te bezoeken. Deze keer een dagpas gekocht om er daadwerkelijk te trainen. Een onvoorstelbaar groot fitnesshonk. Om je rug te trainen staan er wel honderd verschillende toestellen. Daarna ook nog op Muscle Beach getraind. Dat ben je aan je stand als fitnessfanaat verplicht. Leuk om te kunnen zeggen dat je geroken hebt aan een geschiedenis die hier is geschreven door mensen als Arnold Schwarzenegger, Dave Draper, Lou Ferrigno, Frank Zane, Robby Robinson en dergelijke.’ Je noemt jezelf fitnessfanaat. Is dat ernstig? ‘Nee, nee. Integendeel. Ik ben in tegenstelling tot veel wedstrijdbodybuilders niet obsessief met mijn lichaam en voeding bezig. Ik vind wat ik doe leuk, maar ik maak er beslist geen halszaak van. Samen stappen met vrienden, uit eten gaan met de familie is voor mij veel belangrijker.’

Posterboy

Trainen en gezond eten doe ik op de eerste plaats voor mijn gezondheid. Dat is een uitgangspunt dat ik van huis hen meegekregen. Vanzelfsprekend horen daarbij geen anabole steroïden en dergelijke. Ik zie de gevolgen van gebruik om me heen. En daar word ik niet vrolijk van. Nee, ook nooit in de verleiding gekomen. Je gezondheid is het meest waardevolle dat je hebt. In mijn beleving moet je dat iedere dag opnieuw koesteren. En ik meen dat die nuchterheid van mij wat betreft krachttraining en voeding ook reden is dat ik voor Eigen Kracht de ‘posterboy’ ben geworden. Ik train pittig, maar sta er relaxed in, geen obsessies met training of voeding, ik doe ook niet mee aan bodybuildingwedstrijden. Ik koester mijn sociale leven, doe heel veel leuke dingen en daar past dan geen krampachtigheid bij. Er is leven buiten de sportschool! Voor Eigen Kracht spring ik geregeld bij, bij evenementen of outreaches op wedstrijden. Dat vind ik leuk en ben er best trots op!’

Een trainingsfilmpje van Maurits vind je hier